Tőzsér Árpád: A nem létező tárgy tanulmányozása. Az irodalomról, vegyes műfajban (Pozsony, 1999)

Ballada a fűtő szemeiről

A szakasz első nyolc sora a tűzrerakás - mondhatnánk ­­realista leírása. A tűzrerakás aktusát megérzékíteni hivatott megszemélyesítések, metaforák („a láng vörösen fel­szisszen”, „tűzbe száll a szén", „világosság... fakad" stb.) annyira köznyelviek, hogy alig érzékeljük őket. Annál mar­kánsabb, élesebb a tizedik sor cezúrája, annak a képnek a kezdete, amely a munkás szemvilágát a világot bevilágító, melegítő villanyfénnyel azonosítja. József Attila érzi e ce­zúra fontosságát, s gondosan jelöli a váltást. A váltás előtti sorok részképeit pontosan az eredeti képek hatásfokán (köz­nyelvi szintjén) tartja (csak a „ tűzbe száll a szén ” expresszí­­vebb, mint a wolkeri „prikládá... uhlí"- „szenet rak a tűz­re”), hogy aztán a legérettebb József Attila-képekre emlé­keztető „vasdrót-erekben szerteúsznak a város felett" stb. metafora annál teljesebben uralhassa s értelmezhesse az egész szakaszt: minden fény a látszólag köznapi munkát végző munkás munkájából ered. S így folytatódik a metamorfózis, válnak egyre maga­sabb hőfokon a balladai cselekmény fordulói újból és újból képpé a József Attila-i szövegben is, s csak csodálkozha­tunk, hogy mért éppen akkor tér el költőnk a wolkeri ellen­pontozásnak ettől a módjától, mikor a vers végén - mintegy a spirális csúcsán - a struktúra két síkja, a reális és metafo­rikus egyetlen ellentétpárba foglalódik („A munkás halan­dó", de „a munka élő”), s mért írja át - a vers képisége szempontjából mért egyszerűsíti - az eredeti szöveg képi szentenciáját fogalmi tanulsággá: A munkás halhatatlan, a munka él Valószínűleg Kovács Endrének van igaza, aki szerint »... József Attila Wolkernek „a munkás halandó, a munka élő" tézisét a vers eszmei hatása szempontjából kevésnek találta«. (It. 1949. 1. 145-146.) Költőnk súlyosabbá akarta 61

Next