Vajda Mihály: Utam Marxtól - Vajda Mihály válogatott művei (Pozsony, 2015)

Változó evidenciák

tikázás”-nak minősítse75 - teljes életművének fényében alapjában véve jogosultan. Ha már szocialistává lett, s a történelem a szociáldemokrácia versus bolsevizmus alternatíva elé állította, akkor abban, hogy végül az utób­bit választotta, semmi megdöbbentőt nem talál az életmű egészének mai olvasója. Hogy hitének átbillenését konkrétan mi okozta, mi adta a gyakorlati lökést a kommunista párthoz való csatlakozásához - nem tudjuk, de tulajdonképpen érdektelen is. Az pedig, hogy Luxemburgot és Liebknechtet a szociáldemokrata hadügyminiszter emberei Lukács­nak a kommunista pártba való belépése után néhány nappal gyilkolták meg, mindenesetre megerősítette őt elhatározásának helyességében, mint ahogyan megerősítette a szociáldemokrácia viselkedése a ma­gyar polgári forradalomban is (ld. Jogrend és erőszak). Elhatározására azonban nem feltétlenül kellett ilyen külső eseményeknek hatniuk. Hi­szen A bolsevizmus mint erkölcsi probléma megírásakor sem választotta a szociáldemokráciát a maga empirikus létében: „Esetleges félreértések elkerülése végett hangsúlyoznom kell, hogy itt mindenütt csak a legéle­sebben tipizált és legtisztább erkölcsi állásfoglalások lehetőségeit hason­lítjuk össze. Hogy mindkét oldalon lehetnek könnyelműen, felelősség nélkül vagy önérdekből stb. cselekvők, és hol, melyik típus van tényleg többségben, az nem tartozik ezeknek a fejtegetéseknek körébe.”76 Ki vagyunk osztva. Megvan helyzetünk. Mit tehetnénk e szabály ellenében?! Mint mozdulatlan csillagok az égen, változhatatlan rajzunk, jellemünk. József Attila 75 Lukács György: Marxista fejlődésem 1918-1930. In: Történelem és osztálytudat. 698. 76 Lukács: A bolsevizmus mint erkölcsi probléma. 17. 213 I.

Next