Vajda Mihály: Utam Marxtól - Vajda Mihály válogatott művei (Pozsony, 2015)

Változó evidenciák

II. A lét dadog, csak a törvény a tiszta beszéd. József Attila Ha a Taktika és etika nem hozott megoldást - márpedig nem hozott akkor Lukács hitének „átbillenését” - teoretikus oldalról - megelőző elképzeléseinek belső bizonytalanságával kell magyaráznunk.105 A Tak­tika és etika nem teoretikus, hanem credo-szerű válasz Lukács kétségei­re saját régebbi koncepcióját illetően, amelyből - ekkor ez a meggyőző­dés alakult ki benne - a kiélezett történelmi szituációkban a régi világ erőihez való alkalmazkodás következik. Arról, hogy ez nem a szociál­demokrácia felfogását illető rágalom, felesleges sokat beszélni. De Lu­kács soha nem volt szociáldemokrata, még a Bolsevizmus megírásának rendkívüli, és életének-életművének szempontjából inkoherens pillana­ta sem egy valóságos szociáldemokrácia, hanem a szociáldemokrácia ideáltípusának választása volt. Mégis - vagy talán éppen ezért - tisz­táznunk kell, hogy az etikai idealizmus koncepciója, amelyen Lukács 105 Az, hogy A szellemi vezetés..., illetve a Jogrend és erőszak koncepciója megoldás, megoldás abban az értelemben, hogy a benne tételezett történelmi szükségszerűséget már semmi sem keresztezi (maga az erkölcsi dilemma sincs felvetve többé!), kétség­telen. Lukács 1919 utáni koncepciójában ez az „etikamentes” vonal él tovább. Csak­hogy - legalábbis 1930-ig - semmiképpen sem abban a formában, ahogyan az említett két írásban. A Történelem és osztálytudat egész korszakának (1920-1930) teóriáját az objektivitás és a szubjektum között feszülő dualitás feloldatlansága jellemzi, illetve e du­alitás feloldásának kísérlete a proletariátusban megvalósuló objektum-szubjektum azo­nosság mítoszában. A szubjektumnak az az egyértelmű eliminálása, amely az említett két cikkben kétségtelenül jelen van, csak az 1930 utáni időszak történetfilozófiájában jelentkezik újra, amikor már nem beszélhetünk Lukács önálló filozófiai koncepciójáról. Még két másik érvet is felhozhatunk a cikkek koncepcióját a „megértés” teoretikus alapjaként felfogó szemlélet ellen: az egyik Lukács személyes nyilatkozata: a fordulatot a Taktika és etika jelentette, annak megírását követően lépett be a kommunista pártba. E késői nyilatkozatának hitelét akkori figurájával rokonszenvező, vagy vele szemben el­lenszenvet tanúsító kortársainak Lukács-képe egyaránt alátámasztja (Sinkó Ervin, Len­gyel József). De a másik érv ennél sokkal fontosabb: a Tanácsköztársaság alatt íródott egyetlen munkájának sincs köze az említett két cikk elképzeléseihez. 226

Next