Valastyán Tamás: Tűnni és újra-eredni. Versről - prózáról - kritikáról (Pozsony, 2007)

Eurüdikéi líraállapot

kényelmetlenül mocorogtam székemen, hosszan elnézegettem vala­mi közelembe eső jelentéktelen tárgyat vagy eseményt, mely akkor és ott hirtelen jelentékennyé vált a könyvről éppen rátévedt tekinte­tem előtt; egyszóval megfeledkeztem a Hosszú nap élről. Vannak műalkotások, amelyek a kételyt mintegy magukba oldják. Megszere­tik kérdező kíváncsiságát és önmagukba hívják. Ekkor viszont már a kétely nem az, ami volt. Nem teljesen elmélyült, „pálfordult” fel­­legjáró, de nem is métely, mely immár belülről bomlaszt. Ha szabad úgy fogalmazni, az a kívült is jól ismerő „Néző”, „Figyelő”, „Érzéke­lő”, mely ekként belülről méri fel az új terepet. Olyan helyzet ez, melynek szereplője, megérintve a határokat, a határtalant képes be­vonni a műalkotásba. A határtalan, amint egyszer csak elkezd létezni a műalkotás - az interpretáció felé persze nyitott, ám önmaga által meghatározva, saját törvényei szerint kialakítottan - valamiképp még­iscsak zárt terében. Ilyen alkotásnak érzem és érzékelem, mondjuk, Cézanne Montagne Saint-Victoire sorozatát, Georg Trakl néhány ver­sét, Petri György Hogy elérjek a napsütötte sávig című költeményét; és hát némiképp hasonlókat érzek Borbély Szilárd hosszúversének olvastán is. No de a reflexiók! Nem hagytak békén. Hogy megnyugodni nem engedtek, azt még természetesnek vettem, ám az fölöttébb zavart, hogy nem tudtam magamban elrendezni - szétszálazni! - azt a gondolat- és érzésgombolyagot, melynek ugyanúgy szála a művészetről, költé­szetről való gondolkodást frissítő kételkedés, mint az a belátás, hogy léteznek bizonyos műalkotások, amelyekhez közeledvén a kételyt és az azt kísérő reflexiókat terhesnek érezzük. Sőt. Ebben a gombolyag­ban rengeteg szál van még. Rögtön az a kérdés például, hogy miért érzem rossz társnak a Hosszú nap el drámai jambusairól szóló játékos és komoly kalandhoz a kételyt? Utána pedig hirtelen: miért nem tu­dom mégsem elfogadni teljes egészében a verset? A Hosszú nap éli fürkésző tekintetem szemhatárának vonala - törésjel. A költemény­ben foglaltaktól képtelen vagyok szabadulni, kénytelen vagyok velük állandóan számot vetni, ám csakis nélkülük tudok teljes érvénnyel beszélni a versről, egész egyszerűen azért, mert ha következetes len­nék a költeményhez és általa önmagamhoz - nem tudnék szólni. Pon­tosabban nem szólni tudnék. Ennélfogva ez a beszámoló lépten-nyo­­mon és vállaltan következetlen marad. De nézzük a gondolat- és ér­71

Next