Zalabai Zsigmond: Verstörténés (Pozsony, 1995)

Verstörténés, kritikatörténés I., avagy újabb ars critica

Verstörténés, kritikatörténés L, avagy A Újabb ars critica Verstörténés - fura egy szó, kaphatja föl a fejét az olvasó, akinek tudatá­ból rokon fogalmak hagyományosan rögzült formái - irodalomtörténet, lí­ratörténet - villannak elő; mire e bizarr szócsavarás, e különcködés már megint? Sokáig töprengtem, ezt a szót írjam-e, s ilyen formában írjam-e készülő könyvem címlapjára; végül is azonban a szabatosság igénye kerekedett fö­lül, az a szándék, hogy tárgyamat a lehető legnagyobb pontossággal hatá­rozzam és nevezzem meg. Körültekintésre intett mindenekelőtt az a tény, hogy tárgyam, a cseh­szlovákiai magyar líra újabb nemzedékeinek története - még ha ez az Egy­szemű éjszaka alkotóinak esetében már egy-két évtizeddel ezelőtti „őskor­ba” nyúlik is vissza - valójában még nem költészettörténet; ahhoz, hogy akként értékeljük, ez a húsz esztendő - még ha időközben kamaszköltők­ből József Attila-i „meglett emberré” értek is pályatársaim, s velük együtt e sorok írója - röpke kis időszak, közjáték az irodalomtörténet nagy foly­tonosságában. S még inkább érvényes ez az „egyszeműsöknél” fiatalabb, 1976-1984 között induló, a szlovákiai magyar modern líra partjaira máso­dik hullámként kifutó pályakezdőkre, hogy a legfiatalabbakról, az 1986- ban kiadott Próbaút című antológia útkeresőiről, fölfedezettjeiről már ne is szóljak. Nem merném könyvemet líratörténetnek nevezni azért sem, mert előt­tem lebegett újabb kori irodalomtörténetírásunk egyik megalapozójának, Horváth Jánosnak az az intelme, mely szerint az irodalomtörténész csak addig a pontig közelítsen a mindenkori jelen felé, „ameddig a tiszta tör­téneti érdeklődést aktuális szenvedélyek nem zavarhatják". Kisebb igényű cím keresésére ösztönöz az a - szintén nem lebecsülendő - körülmény is, hogy kell-e, szükséges-e, időszerű-e már történeti igénnyel, hosszmet­13

Next