Zalabai Zsigmond: Verstörténés (Pozsony, 1995)

Betűvetők, avagy az egyszemű éjszaka és a próbaút között

zettebb költőnkké Varga Erzsébetet, akinek a kibontakozását az esztétikai elemzéseket mellőző kritika hitem szerint inkább gátolja, semmint segíti. Mert ha élményeit, humánus magatartásából fakadó gondolatait nem képes egy minden ízében átgondolt, költőileg megformált világképben kellő mó­don tárgyiasítani, elvész, bármilyen gyakori is szókészletében a háborúra utaló motívumkor, verseinek a hatása. A Petőfi-szótár szerint legnagyobb forradalmi költőnk életművében a forradalom szó mindössze huszonhat­­szor fordul elő... Nem ezen, nem a külső demonstráción múlik tehát ­­hogy Bábira utaljak vissza - sem a forradalmiság”, sem pedig a „hábo­rúellenesség”, sem pedig az „elkötelezettség". Gorkij mondja a gyermekiro­dalomról: gyermekek számára ugyanúgy kell írni, mint a felnőtteknek; csak még egy kicsit valamivel jobban. így értelmezem én az elkötelezett­ség egyes-egyedül helytálló formájának a megvalósítását. Mert rossz versek­től nem fogják leszerelni a rakétákat (sajnos, még a jóktól sem); ugyanakkor nem képesek az esztétikailag erőtlen szövegek arra sem, amire viszont az ér­tékes irodalom hitem szerint képes: hogy megváltoztassák, hogy átrendez­zék, ha nem is a világot, de legalább az olvasói tudat „szerkezetét”. A költészet e humanizáló szerepének a betöltéséhez a jó szándék: ke­vés. „A jó szándék jegyében - idézem megint csak Vincent Sabíkot - na­gyon rossz irodalom is születhet: a művészetben a jó ellentéte nem mindig a rossz, hanem többnyire éppen a jó szándékú. Minél elkötelezettebb az író, lényegében annál jobban kellene írnia. Más kritérium itt nem létezik: az el­kötelezettség művészi probléma. A programszerűen pozitív célzatú irodalmat rendkívüli mértékben fenyegetik az olyan csapdák, mint az olcsó optimizmus, a laposság, a klisé, a giccs, és általában a merevség, az egyenesvonalúság veszélyei. Ha az író a pozitívum, az erkölcsi tanulság kritériumát túlságosan közvetlenül érvényesíti, s ezenfelül művében a művészi tehetség hiánya is érezhető, akkor erre mind a »pozitívum«, mind a művészet ráfizet. ” Ezeknek az igazságoknak a képviseletében a Varga Erzsébet-recepció során hazai kritikusaink közül először Mészáros László hallatta a véle­ményét, „didaktikus mesé"-nek nevezve Varga Erzsébet korai háborús-fel­szabadító versét, az Amíg eljött a hajnal című költeményt. Nem találta „eléggé meggyőző”-nek a Narcisszis új dalát sem, melyet a munkásmilliók­hoz próbált intézni költőnk. Ennél is határozottabb, elméletileg megala­pozottabb ellenvéleményt jelentett be Balla Kálmán, aki - József Attilá­val szólva - mindenekelőtt azt hangsúlyozta, hogy „minden szocialista pretenzióval fellépő költővel kapcsolatban - éppen a szocializmus érdeké-188

Next