Zalabai Zsigmond: Verstörténés (Pozsony, 1995)

Betűvetők, avagy az egyszemű éjszaka és a próbaút között

korai szövegére utaljak vissza - sikerült Csongorrá, kereső-kutató költői szubjektummá válnia, aki a létezéssel farkasszemet nézve egyre inkább úgy érzi, hogy „egyre több a kérdés"; és aki (miközben rendre kellemet­len kérdéseket tesz föl a társadalmi létünket meghatározó ideológiának) percre sem felejti, hogy előtte áll a nagy kihívás: „egyre mélyebben egyre súlyosabban / megyek lehajtott fejjel úgy is látok / 5 ítélkezem ”. Éjféli elégiáját az a törekvés tölti föl feszültséggel, hogy a „félrenyelt szavakat” emelje versbe; hiszen: „hiányzott már, igen, hiányzott a kételke­dés”, mint azt József Attila-hommage-ában bevallja, pedig - miként a Hűségesek hiányában fölpanaszolja - „kell hiteles szó a hiányra", hiszen a „hűségesek hiánya" a költészetben: „hiánynak hiánya". Eszménye a kö­zösségi típusú lírikus; azt vallja: „ki csak magának illatozik / olykor a lét­ből is visszakozik"; feladatát pedig abban látja, hogy elmondhassa magá­ról: „nem vagy senkinek semminek hiánya / vagy bizonyosság minden űrt / kitöltő csoda”; vigaszadó elégikus, aki - mint Az idegen című megrendítő versében írja - úgy viszi magával „az árvaság szavát", hogy viszi egyút­tal az „ötperces reményt” is, s kétségbe esik amiatt, ha a vigaszadó költői, szó - a líra háttérbe szorulásának korában - „nem kell senkinek”. Ezt az egyre szigorúbb, egyre következetesebb, egyre átgondoltabb er­kölcsi magatartást, amely átszövi az Éjféli elégia egészét, s valamennyi versét a „közéleti elégikum" fogalmában hozza közös nevezőre, nem kis belső küzdelmek árán alakította ki. Metaverset, amely a költészet létmód­jának kérdésein, tükrözés és nyelvi kifejezésmód hogyanjainak kérdésein tűnődne el, nem írt; annál többször nézett viszont szembe azzal a kérdés­sel, miképpen növeszthető a lírai én olyan „Szuper-Énné”, amelynek szava közösségi érvényű, közösségi indíttatású és célzatú. Tucatnyi ars poeticája, mesterek előtt tisztelgő szövege közül ilyen szempontból érdemel figyel­met a még a Megközelítésben közölt Zalánok című prózaverse, amely a megfutamodó, visszakozó lírai én iróniával átszőtt kritikája; egy ellenprog­ram kidolgozásának az első kísérlete, amely aztán a későbbiekben az Igézi egy kötözött állat című Ady-emlékversben, a Radnótiban, az Eliot úrral társalogva című érett költeményében, a Csillagoltó Déry Tiborban, a Nagy Lászlót elsirató Harang alatt liliomban s az Andrzej Vajda tombolása alcí­met viselő Nyírfaligetben teljesedik ki, méghozzá oly módon, hogy az em­lítettekkel való erkölcsi azonosulás hitvallását egyre sűrűbben és egyre tisztultabb nyelvi formában szövik át fiatal lírikusunk immáron egyéni nyelvi fordulatai szimbólum értékűvé növő motívumai is. 208

Next