Zalabai Zsigmond: Verstörténés (Pozsony, 1995)

Verstörténés, kritikatörténés III., avagy ugyanarról másképpen

bek, mint maga az emberi élet, amelyet egy új stratégia alapján a költészet azzal próbálhatna meg újrahumanizálni - több eséllyel számíthatva talán az olvasóra -, hogy elszürkülő képét az eddigieknél változatosabb szí­nekben állítja elénk. Teremtve, vigasztalásul - ó, Bábi Tibor „valóság”-fo­galma! - akár egy „pótvilág"-ot is, lévén a költő „hamiskártyás”, szem­fényvesztő, a „fantázia alkalmazottja”, aki - mint bizonygattuk - a fikció­ban is benne áll (nyakig), nem lehet idegen tőle e fölemelő játék: egy „vir­tuális valóság" megélése és költői rajzolata. Eldorádó, az Éden, Aranykert, Tündérvölgy, a Kánaán: az emberiség nagy pozitív utópiái. Huszadik szá­zadi költő, keserű tapasztalatokkal a háta mögött, s isten tudja, mi minden­nel maga előtt, aligha nyújthatja a vigasznak ezt a könnyű tudatát. A prog­­ramos optimizmus laposságait sem. De lehet - mint József Attila - a Szép­ség koldusa. A „játszani is engedd szép, komoly fiadat!” óhajával teremtőn odafordulhat a sors felé: az irodalom „teremtett világ"-ában lelve némi de­rűt, örömet, valamiféle „neohumanizmust” a való világ elől. A schilleri té­tel szellemében szabadítva fel önmagát: „Az ember csak a játékban teljes ember." így lehetne a költészet újra - mint I. A. Richards vallja - „a va­lóságban kiegyenlítetlen erők harmóniába rendezése"', vagy pedig, ha úgy tetszik, „a valóságélmény és az illúzióélmény egysége". S mint ilyen: na­gyobb hatókörű olvasmány is - újra. Talán. Ami a költői világkép legtágabban értelmezett szociológiai dimenzióját illeti, maga elé képzel a töprengő elme egy olyan költői közgondolkodást, amelynek stratégiája igazodnék ahhoz a fölismeréshez, amit Tőzsér Árpád- még 1978-ban, a Tóth Lászlónak adott interjújában - így fogalmazott meg: „Az izmusok s a különböző avantgarde törekvések köztudottan a »min­den egész eltörött« világérzéséből táplálkoztak. A középkor, a reneszánsz s а XIX. század átfogó világmagyarázataival szemben az avantgarde követői elvesztek a rész élményében. S nem lett - nem lehetett - az Egész művésze­te, átfogó korstílus, a neoavantgarde (...) sem. (...) A századforduló és a századelő káosza után megint az egységes világmagyarázatok foglalkoztat­ják a legfényesebb fizikus és filozofikus elméket. S egységesülő világunkat versként, esztétikumként is el kell sajátítanunk”. - Egy olyan költői köz­­gondolkodást tehát, amelyben az alkotó - mert hiszen, hangsúlyoztuk, az ő világképét a magas rendű intellektus, a filozófiai műveltség, a természet­­tudomány filozófiai jellegű kérdéseiben való tájékozottság szervezi egésszé- valamiképpen képesnek bizonyul arra, hogy - megint csak: a hiány-filo­zófiai szellemében - egy új, a neoavantgárdénál átfogóbb, rendezettebb 303

Next