Zeidler Miklós: A revíziós gondolat (Pozsony, 2009)

Irredentizmus a magánéletben és a hétköznapokban

Zsigmond, Oláh Gábor, Reményik Sándor, Schöpflin Aladár, Tóth Árpád, Zilahy Lajos és maga Kosztolányi is.444 E gyűjteményben az igazi irodalmi alkotások éppen mértéktartásukkal tűntek ki. Tóth Árpád A tejút alatt c. versében445 a gyermekkor iránti nosztalgia, Móricz novellájában (Egy akol, egy pásztor)446 az egyházától és méltóságától megfosztott romániai magyar sorsa bontakozik ki. A Karinthy által fiához írott Levélben447 a haza, vagyis a bensőségesség, az ismerős vidékek, ízek, szagok, neszek keltette otthonosság iránti vágyódás, a veszteség keltette hiányérzet és az annak nyomán felismert szeretet szólal meg. Kosztolányi Égi jogász c. írásának448 449 hősét a román megszálló sereg egyik katonája arcul csapja, s ebbe a megaláztatásba, a megsem­­misítettség érzésébe a magyar parasztember belebolondul, s végül belepusztul. Krúdy tollán a félig valóságos, félig mesebeli Siska, Az utolsó garabonciás449 év­tizedeken át bolyong, hogy a szerelmes fiatal lány, a régi Magyarország reábízott levelét átadja a címzettnek: a rab magyarnak. Ezeknek az írásoknak a minőségét éppen az adta meg, hogy a szerzők életművében Trianon traumája nem kizáró­lagos ihletforrás s főként nem egyedüli téma volt, hanem a komplex személyes élményvilág és a művészi megnyilatkozás egyik - fontos - mozzanata. 1996-ban Pomogáts Béla irodalmár jelentetett meg e tárgykörben új válogatást, amelyben a fentieken kívül a történelmi Magyarország bukására reflektáló érté­kes írásokkal szerepel többek között Ady Endre, Áprily Lajos, Dsida Jenő, Gellért Oszkár, Győry Dezső, Illyés Gyula, József Attila, Juhász Gyula, Mécs László, Né­meth László, Nyirő József, Sík Sándor, Somlyó Zoltán, Szabó Dezső, Szabó Zol­tán, Tamási Áron és Tompa László.450 E szerzők nem csupán emelték a „trianoni irodalom” művészi színvonalát, hanem egyszersmind olyan tartalommal töltöt­ték azt meg, amely a tömegirodalomban tapasztalt negativista, sérelmi jellegű, dühösen fortyogó irredentizmusnál alkalmasabb volt a történelmi Magyarország összeomlása okozta trauma kezelésére. A közös hagyomány, a nyelv, a kultúra és a történelem mint nemzetformáló és -megtartó erők a két világháború között nagyobb hangsúlyt kaptak, hiszen ekkor ezek jelentették az elsődleges kohéziós tényezőt, míg azt megelőzően - a soknemzetiségű országban - a magyarságban 444 Kosztolányi 1921; Kosztolányi 1928. 445 Kosztolányi 1928: 28. 446 Kosztolányi 1928: 47-49. 447 Kosztolányi 1928: 190-192. 448 Kosztolányi 1928: 223-235. 449 Kosztolányi 1928: 111-116. 450 Pomogáts 1996. 235

Next