Albert Pál - Wilheim András (szerk.): Alkalmak (Budapest, 1997)

Kassák példája

másik „great old man” testi és szellemi frissességét, lankadatlan termékenysé­gét megcsodáljuk: amikor megkülönböztető elismeréssel szólunk az agg Mau­riac ifjonti polemizáló hevéről, Fenyő Miksa ma is nemzedékeket verő debatteri képességéről, vagy Füst Milán jó ötven év óta mit sem csökkenő bibliai zsörtö­­lődéséről. Am Kassák Lajos nemhogy nem öregszik az évek múlásával, hanem éppen mintha fiatalodnék velük. Költeményben is megrögzített „halálhangu­latai” neki negyedszázaddal ezelőtt voltak; „őszikéit”, fáradtan, rezignáltan, kínai versek megcsúfolt és önmagát kicsúfoló öregembereinek maszkja mögül, a harcról lemondó tóparti horgász sóhajával ötvenedik éve körül írta. Üsse fel bárki az utolsó verskötetet, A tölgyfa leveleit-, nemcsak a közvetlenül megelő­zőknél találhatja frissebbnek - de fiatalosabbnak a már önmaguk iskoláját gondozó, a nemzeti bárd köntösét próbálgató negyvenévesekénél is; s meglát­hatja, jegyzetlapjain Kassák úgy ír az árvízről, a Duna-partról, a balatoni vitorlásversenyről, a repülőterekről, a zsebrádiókról, a bikinis lányokról, de még a dzsesszről is, hogy érződik, a gyorsan változó élet díszletei között korát meghazudtolva mozog otthonosan. Kassák irodalomtörténeti szerepe óriási, ám maga még nem végleg az irodalom- vagy művészettörténeté: ma is új kiállítá­sokra készül, új műveken dolgozik, várja, hogy régóta „elfektetett” könyve az „izmusokról”, melyből éppen tíz esztendővel ezelőtt olvashattuk az első részle­teket, végre megjelenjék. Mind ennek: Kassák Lajos változatlanul példaadó szellemi jelenlétének és majdnem hat évtizedes pályája eredményeinek az evidencia erejével kellene hatnia; így érzik és vallják legalábbis azok, akik szinte fél évszázaddal fiatalab­bak nála. A kávéházi pletykáktól, nemzetieskedő gyanakvástól, frakciózó rágal­maktól vagy irodalompolitikai jelszavaktól fertőzetlen és szűz szemmel csak az ember erkölcsi tisztaságára és a művek tanulságára figyelő mai fiatal olvasó szinte értetlenül veszi tudomásul, hogy a nyilvánvaló nagyság előtt hányán hunyták be, tájékozatlanul, sőt nemegyszer rosszindulatúan, szemüket. A kortársak - s mi több: a fegyvertársak - javarészt gyakran csak fanyalogva nyilatkoztak róla; s megmosolyogták vagy elárulták azok, kik ellenzéki sorból is gyorsabb sikerre, melegebb elismerésre vágytak, kik nemes jelszavakkal ajkukon vonultak hivatalból kijáró, fennkölt oppozíciójukba. Mosolyogtak rajta a polgárok: fekete ingén, legendás kalapjain, puritán életmódján. Piros ceruzá­val a kézben javítgatták volna a puristák, hogy nem tud elég jól magyarul, s örömmel gyomlálták volna vonatkozó névmásait, többesszámait. Az irodalom­­történet ugyan kénytelen volt elismerni, hogy idősebb és fiatalabb kortársaira, Babitsra és Kosztolányira, Szabó Lőrincre és Illyésre, József Attilára és Radnó­tira mélyen hatott, de sokszor mintha csak sajnálta volna ezt a tényt, holott ha Kassák példája még következetesebb követőkre talál, a mai magyar líra - s az az ága is, mely a „szocialista” jelzőre igényt tart - jóval előrébb járhatna. De nem értették meg igazán Kassákot, a forradalom költőjét és a költészet forra­dalmárát, a magyar munkásságnak talán első igényes irodalmi képviselőjét azok sem, akik politikai jelszavaikban ugyanerre a munkásosztályra hivatkoz­109

Next