Albert Pál - Wilheim András (szerk.): Alkalmak (Budapest, 1997)

Korral viaskodó ember. Déry Tibor: Ítélet nincs

vagy pontosabban: az ifjú kezdő első pártfogójáé földiesen derűs és pasztellszín­ben tartva meghittebb, mint a modell lehetett vaskosabb életében, légies lírájában. Szilasi Vilmosé, a német földre szakadt filozófusé barátian, bizalma­san is tiszteletet parancsoló. A groteszken át is csillogó, incselkedve-anekdotáz­­va is megható Gáspár Endréé; több mint három évtized távlatából is rapszodi­­kus vonásokkal felvázolt, s vázlatnál szükségszerűen tovább nem jutó József Attiláé. Nagylelkűen méltányos és kíméletlenül hűvös Révai Józsefé, a Felelet körüli boszorkányper ügyészéé; s a szív, az indulat árnyalása nélkül, ridegen pontos Kassák Lajosé, akinek jellemzése, a két tábor nemtetszésére bizonyára egyaránt jogot tartva, végül is hitelesnek tetszik: „Műve talán nagyobbra nő, ha felismeri, hogy választania kell, s lemondania hatalmi becsvágyáról, hogy azzal is alkotó erejét dúsíthassa. De csak önmagát ismerte, pontosabban, lelki szükségleteit. így volt boldog, liliputi harcainak boldogtalanságában is, jelen­téktelen híveinek bokrában, bokájáig sem érő, beltenyészeti ellenségeinek nagyobb gyűrűjében.” Annál ingerlőbb viszont egy hosszú éveken át jó barát és tanítómester: Füst Milán bemutatása. Már az indítás is rosszhiszeműen köte­kedő: „Üdvözlégy hát, csontváz, ki ott lenn a többiektől kissé félrehúzódva fekszel, játszva, hogy magadban akarnál maradni, pedig csillapíthatatlan csont­fejedet most is vágyakozón a többiek felé fordítod. Sokat tudsz, de azt játszod, hogy többet. Hosszabbnak adod ki csontjaidat is a ránk mért hat lépésnél, rettegvén, el ne vegyenek egy ásónyit sem jussodból. Gazdag vagy, teszed a szegényt. Sátánkodsz, hogy a köznép rád ne piríthasson. Könnyűséget és lebegést imitálsz most is a sírban, alkalmatlan óasszír bikatesteddel. Melyet szárnyak híján talpig gyászba s gőgbe öltöztettél, mert ó, hogy szerettél volna közösködni, s nem tudtál. Hogy szerettél volna élni, s nem értettél hozzá”. S a továbbiakban is zuhognak a vádirattá álló vádak, amelyek egy géniusz nagysá­gát - a Dérynéi ihletettebb és korszakosabb tehetséget - így sem kezdhetik ki: Füst Milán pózoló költő és rossz színész, modoros, szerepjátszó, erőszakosan oktató, minden arányérzéket nélkülöző, s ó, tapintatlan férfi... Dérynék elfogultságaira, gonoszkodásaira, sírontúli kötekedéseire, sőt nem­egyszer kíméletlenségére mentsége, hogy némi kacérkodó cinizmussal tudato­san veti el a halottakról szóló latin mondást: „Róluk jót vagy semmit?... dehogy, a rosszat is bátrabban, mint a még kíméletre szoruló élőkről.” S menti, hogy talán nem kevesebb kacérkodással, önmaga bűneit is szívesen sorjázza: „gyá­vaságát, lagymatagságát, szivacstermészetét”, változékonyságát és opportuniz­musát, önzését és könnyelműségét, a vissza nem adott kölcsönöket; azt, hogy olykor elárulta társait, elszerette barátja feleségét, szeretőjét, hálátlan volt mestereivel és jóakaróival, nem sietett a bajban lévő Kassák segítségére, jómód­ban, kivételezetten élt, míg szenvedett az ország, s íme most, ő, aki az Interna­­cionálé hallatára, mint öreg katonaló a trombitaszóra, még mindig fölemeli fejét, gazdaként keríti be házát, polgári háziúrként fillérekről vitatkozik kőmű­vessel, villanyszerelővel... S menti végül a még nagyobb kíméletlenség: önnön testének materialista, biológiai szemlélete; az emberé, aki a fonnyadó lábikrát, 201

Next