Báttaszéki Lajos: Fővárosi zsánerképek - A Tegnap Városa (Budapest, 2018)

I. Verclerius indigenatus et italiens

nem dolgozik, nem is eszik egyebet, mint narancsot és makarónit, és a legszebb boltozató palota fedele, az Isten szabad ege alatt, valamely híd oszlopa mellett alszik. A sípládás pedig valóságos csapás a főváros lakosainak. Ila meggondoljuk, hogy úgy is eleget szenved az ember „művészeti” tekintetben a zongoráktól, melyek néha alatta, fölötte és mellette megszólalva, kétségbe ejtik azt, ki valamely komolyabb szel­lemi munkával foglalkozik: valóban megindul szívünk annak gyötrel­mein, ki a zongoravészhez járuló nyafogó kintornákat is kénytelen meghallgatni, és ha Jerikó falai néhány kürtriadásra összeomolhat­tak, nem csoda, ha e zeneágyúzás alatt ily boldogtalan halandó gyenge alkotású dobhártyája széthasad. Ha természetrajzilag tekintjük a sípládást, annak két nemét külön­böztetjük meg. Elseje, az állandóan itt letelepedett sípládás (verclerius indigenatus), ki az aradi vagy a józsefvárosi Stáció utca9 valamelyik udvarán szokta felütni „kecskelábát” vagy targoncán odábl) tolható, trombitáló, rekedten nyivogó hangszerét, melynek megpillantásánál az ideges embert kimondhatatlan iszony fogja cl. A másik az olasz síplá­dás (verclerius italicus), ki Olaszországból idezarándokol, és nyakán cipeli országról országra hangszerét. A sípládások e két neme közt nagy különbség van. A verclerius in­digenatus többnyire sánta, vak vagy siketnéma, vagy ha nem az, leg­alább annak tetteti magát, és mindig erős, izmos suhanc kíséretében jár házról házra, ki a targoncát tolja, melyen holmi spanyol guitare, olasz hárfa vagy Apolló kytherájával10 11 feldíszített, a kerék ellenére is gyalogorgona pihen, s mely nemzeti színekkel befestett talyiga, nem egy ember tyúkszemének ment már neki, járván vele a sípládás min­dig a trottoiron" és irgalmatlanul keresztültörve annak lábain, ki kellő tisztelettel nem tér ki előle. 9 a mai Baross utca eleje 10 kitharájával, ókori pengetős hangszer, phorminx-líra (gr.) 11 járdán (fr.) ^------------------------------------------- 7 -------------------------------------------

Next