Bazsányi Sándor: M. Melléjegyzések Mészöly Miklós Megbocsátásához (és az újabb magyar epika legendáriumához) - Kortárs Esszé (Budapest, 2023)

A Mészöly-kód: A Megbocsátás körüljárása - Értelmezés-Balassa

hoz című interjú gondolatmenetét: „nagyon sokáig azt gondolta a baloldali hagyomány és a hivatalosság, hogy Ady valaminek a kezdete. Ady nem valaminek a kezdete, hanem a tizenkilencedik század lezárása. Nyilvánvaló, hogy a huszadik század Kosztolányival, Füst Milánnal és Kassákkal kezdődik, József Attilával folytatódik. Ez a pa­radigma az, ami most lezárulóban van, most fejeződnek be [vagy egyenesen teljesednek ki?] azok a munkálatok, amelyek az egész huszadik századon átívelnek. Koszto­lányi meg Mészöly, Kosztolányi meg Ottlik, Kosztolányi meg Nádas ugyanannak a paradigmának két pontja.” (De vajon mit szólt volna a 2003-ban elhunyt irodalmár a Kosztolányival jelölt „paradigma” Esterházy-féle be­teljesítéséhez, a 2010-ben megjelent, szertelenül szét­tartó Estihez? Merthogy legutolsó kritikájában nem volt túlságosan elragadtatva a makulátlan Termelési-regény szerzőjének 2002-es Javított kiadásától.) Egyébként „megújuló prózánkról” szóló, 1980-as tanulmányában Balassa az Újhold és a Nyugat körein túlra, egészen a ti­zenkilencedik századvégi novellistákig (Gozsdu Elekig, a Cholnoky testvérekig, Lovik Károlyig) hosszabbítja meg a hetvenes-nyolcvanas évek prózafolyamatainak „rejtőz­ködő hagyományát”. A tizenkilencedik század végi és hu­szadik század eleji „ködlovagokra” hivatkozik hangsúlyo­san az idős Mészöly is. Sőt kiterjeszti epikai érdeklődését az irodalmi modernségen inneni és túli szövegjájékokra, például az erdélyi emlékiratírókra vagy a dél-amerikai mágikus realizmus alkotóira. Balassa nyolcvanas évekbeli irodalomkritikáinak két egymást erősítő hatásösszetevőjét említhetjük: (1) érte­kező­ stílusának magával ragadó pátoszát, szabadsághar­cos hevületű retorikáját, olykor fennkölt szertartásossá­gát, ami viszont könnyen vezethet érzelmes vagy indu­latos túlfogalmazásokhoz, homályossá finomkodott na­­gyotmondásokhoz, rendesen végig nem írt, ugyanakkor hevenyészve túlterhelt mondatszerkezetekhez; valamint 116

Next