Cseke Ákos: Magyar, irodalom - Kortárs Esszé (Budapest, 2020)

1936. A Nagyon fáj-kötet verseiről

136 rólad ilyen szavam támad!” – süvölti az egyikben szerel­mének, és azzal fenyegeti meg: „Elpusztítalak.” „Cigány vagy!” – káromolja egy másik versében anyját, akit egy ir­tózatos képben nem átall „lenge, könnyű nőnek” monda­ni, akit magához int a halál (a korábbi változat egyenesen azt tartalmazta: „mint utolsó ringyó, ha odaintik.”) A Na ­gyon fáj átkozódó, a másik képzelt fájdalmában gyönyör ­ködő szavait ezekkel a sorokkal vezeti be: „Segítsetek! / Ti kisfiuk, a szemetek / pattanjon meg ott, ahol ő jár. / Ár­tatlanok, / csizmák alatt sikongjatok / és mondjátok neki: Nagyon fáj.” De idézhetjük a Magány gyönyörű-ször ­nyű sorait is: „Bogár lépjen nyitott szemedre. Zöldes / bársony-penész pihézze melledet. / Nézz a magányba, melybe engem küldesz. / Fogad morzsold szét; fald föl nyelvedet.” S ha Avilai Szent Teréz úgy írja le az iste­ni szépségtől való megsebzettségét, hogy: „meghalok, ha nem halok meg”, akkor erre, szintén a Magány ban, József Attila így „felel”: „Halj meg! Már olyan szótlanul kívánom, / hogy azt hihetném, meghalok bele.” Elképesztő sorok és elképesztő versek ezek: nem csoda, ha értelmezésükre viszonylag hamar rányomta a bélyegét „a betegség” szó, az azonban már meglepőbb, hogy a szakirodalomban egyetlen olyan értelmezést sem találunk, mely ne a betegség kategóriájára támaszkod­va közelítene ezekhez a versekhez. Szimptomatikusnak mondható, hogy 2008-ban megjelent monográfiájában N. Horváth Béla, mintegy a korábbi kutatási eredmé­nyeket összefoglalva, Bak Róbert, Németh Andor, Sza­bolcsi Miklós, Tverdota György, Beney Zsuzsa, Bókay Antal és mások elemzéseire hivatkozva rendre olyan kifejezésekkel él, mint „hisztérikus beszédmód”, „a reg­resszió tünetei”, „az én nárcisztikus regrediálása”, vagy „mazochisztikus önleleplezés”.1 Ahogy a szerző több -1 N. Horváth Béla: A líra logikája. József Attila, Akadémiai, Buda ­pest, 2008, 390., 391. és 396.

Next