Czine Mihály: Magyar irodalom a huszadik században (Budapest, 2001)

N. PÁL JÓZSEF: Krónika és vallomás a sorsunkról - meg a körülmények

lajstromozóra, még stilárisan is ez a legegyenetlenebb, néhol a kedvetlen erőlködés is kiszűrődik a sorok közül; a rész vége felé megesik, hogy Czine jó fél oldalon át csak ne­veket sorol, mint aki vigyáz: nehogy kimaradjon már akár egy koros, vagy eltávozott elvtárs is, aki egykor irodalom címén a papírra kapart valamit. Nagyon sok volt 1973- ban már Czine Mihály rovásán, az vesse rá (és emlékére) az első követ, aki nem ha­sonló módon cselekedett volna az ő helyében. De hát a könyvet még ez sem segítette napvilágra, sőt én abban is biztos vagyok, hogy a szocialista „vonulat” önálló fejezetben való tárgyalása nem is ellenkezett ak­kor a szerző fölfogásával. Czine - mint mindenki abban az időben -, egységesen elfo­gadott szempontrendszer híján, a szemléleti (ha tetszik, eszmei-ideológiai) összetarto­zást tekintette a rendezőelv alapjának, éppen úgy, mint a „félhivatalos” spenót, vagy - a határokat feloldva kissé - Tamás Attila még 1982-ben is. (Ő írta az emlegetett ma­gyar irodalomtörténet 20. századi részét - már jóval korábban.) Ez az irányzat - ha tetszik, ha nem - egyszerűen létezett, s igaz ugyan, hogy valószínűleg erősebb volt ten­denciaként, mint amekkora alkotókat és műveket kihordott, de igaz az is, hogy Czine ezt talán mindenki másnál pontosabban érzékelte már akkor. (Ezért is volt kénytelen e fejezetbe sorolni József Attilát és a „társtalan” Nagy Lajost - mégis mutasson vala­hogy az egész! - több jelentéktelenebb [általában kétlapos portréra méltatott] alkotó mellé, noha az említett szerzőkről írt Czine-szöveg ezt csak kisebb részben indokolta volna.) Az irányzattal sok neves alkotó érintkezett, s ha eszmetörténeti alapozású iro­dalomtörténetet írunk, akkor ma sem mellőzhető ez a „vonal” teljes egészében. Czine Mihály erre nem is lett volna hajlandó - még 1990 után sem. Ezt nem csak tőle tudom, bárki rájöhet, ha végigtekint e tudós életútján. O a szegények közül jött, szá­mára a szocializmus nemcsak szólam volt, de vallott élet- és társadalomeszmény is, egészen a haláláig - igaz, nem abban a formában, ahogy az Magyarországon létezett. Félig-meddig tréfásan kálvinista szocialistának mondta magát, világképét, ha körül­írni próbálnánk, valahol a Veres Péter-i és a Németh László-i gondolatrendszer met­széspontján kellene kereskednünk. Egy szatmári juhászcsalád tizedik gyermekeként született, már a nyírbátori polgáriba és a nyíregyházi képzőbe is csak óriási áldozatok árán mehetett, az 1945 előtti idők megalázó nyomorúságát ő valóban a saját bőrén érezte. Az 1945 és 1948 közötti világ a felnőtté érés hajnalán érte, úgy tudhatta, somo­saival együtt emelkedik - mindig kinyílt lélekkel énekelte Jankovich Ferenc dalát (Sej, a mi lobogónkat...) -, a „fényes szellők” hite nem benne torzult el. Eszményét, amely szerint a századokon át leszorított, méltóságában is megalázott szegénység anyagi és szellemi fölszabadulásának a nemzetté válás kollektív élményeként kellene megjelennie a közösség tudatában, valójában sohasem adta föl; ízig-vérig demokrata volt, de nem akart kapitalizmust, főleg nem a manapság tomboló formájában. A ki­semmizettek oldalán állt egész életében, nagyon erős plebejus attitűd jellemezte, lelke mélyén talán „harmadikutas” volt kissé, annyi bizonyos, hogy a morális élet- és történelemfölfogás Németh László-i igénye sohasem hagyta nyugodni, s úgy beszélt mindig a magyarságról, akár egy jussát joggal kérő, közös gondra fölesküdött gyüleke­zetről. Eszményeinek bizonyítékát látta a magyar irodalomban, s bár jó szava a hatal­mat gyakorlók köréről nemigen volt - a hetvenes évek elejétől-közepétől különösen nem -, a szocialista gondolat által megérintett irodalmi tradíciót is a nagy egész fon­tos részének tekintette. S noha gondolatai jelentős részét pillanatnyilag zárójelbe 201

Next