Czine Mihály: Magyar irodalom a huszadik században (Budapest, 2001)

I. A MODERN POLGÁRI IRODALOM KIBONTAKOZÁSA - Babits Mihály

asszociációiban, de azért nem tudós és még kevésbé tudóskodó költő, mert az isme­retanyag csak mint a kifejezés eszköze ömlik lírájába, mindig olyan hajszálcsöve­ken, melyek a magasra hevített érzékenységből és feszült idegállapotból indultak ki. Alig van költő, aki annyiféle, addig költészeten kívüli, prózainak számító dolgot hozott volna be a poézis szent berkeibe. Megénekelte a szemeteskocsit, amit a költé­szet eddig túl alacsonynak talált, s az idealista filozófiát, ami már túl magasnak szá­mított. Az ihletet szinte „megfegyelmezte”; mindent versbe tudott emelni. S versei, bármiről szólnak, a papíron csengeni, zenélni kezdenek, frissen és önbizalmat hirde­tőn kanyarognak, mint a dalolva masírozó katonák - Illyés Gyuláé ez a kép -, még szétszóródva és meglazulva is egy célra igyekeznek, fürgén és izgatott lelkesültség­­ben, tökéletes formába záródva. Babits sohasem nyugodott bele végképp az izoláltságba; újra és újra megpróbált önmagából kitörni s a művészetet az élettel telíteni. A történelem fordulásai is erre ösztönözték. A világháború éveiben szakít korábbi játékos, szecessziós lírájával, hu­manizmusa egy harcos pacifizmusig visz. O írja az egyik legmesszebb hangzó, békét követelő verset (Húsvét előtt, 1915), határozottan állást foglalva a béke és a felvilágo­sult emberség eszméje mellett. Szakít a humánus tartalmaktól elvonatkoztatott művé­szet és szépség ábrándjával. S a valóságos élet, a közösség és saját dolgaival próbál szembenézni. Ez a törekvése megmarad a háború utáni időben is. Első lépése ugyan a forradalmak után a menekvésé - menekülés a felkavart társadalomból a szere­lembe -, de mély erkölcsisége és a félénkséggel szüntelenül feleselő világba vágyó­dása arra készteti, hogy kilépjen a magánélet szigetéről. Bekerített házából figyeli a világot, szívós harcosként írógépe mögül, s új Jeremiásként figyelmeztet a humá­num védelmére a közelgő barbársággal szemben. Lírája őszi hangulata egyszerre je­lenti a költő őszét, egy romló nemzet és egy eszményi kultúra őszét. A szecessziós ízek helyett expresszív fűtöttséggel telnek meg versei, majd ahogy emberi és társa­dalmi kötelességére lel, megszűnik az expresszionista, formaoldó nyugtalanság, s egy új egyszerűség és monumentalitás születik lírájában, a formák népi egyszerűsége és monumentalitása, hasznosítva már József Attila és a népi költők hozományát is. Ha­talmas versmondatai megmaradnak, de a beszélt nyelv dinamikája fűzi egybe a szót, a vers zenei szépségét is megőrzi, de a ritmus ideges, nyugtalan alakzataiban minden versformában a magyaros ütemezés létesít jó egyensúlyt. Utolsó éveiben, az 1930-as esztendők végén ér művészete a legmagasabbra. Az éle­tén elhatalmasodó halálos kór tragikus zengést ad humanizmusának. Gégerák gyötri, ezüstcsöveken át lélegzik; hangját is elveszíti, barátaival is csak „beszélgetőfüze­tekben” érintkezhet. Végzetes betegségében végérvényesen azonosul az emberi szen­vedés tragikumával, s a második világháború előtt álló emberiség sorsával (Rába György). Most írja meg végső számadását, a Jónás könyvéi (1938). A bibliai történetben olyan tragikus hősre talált, akinek a sorsa saját életének a drámájára döbbentette. Benne éppúgy két lelkűiét harcolt, mint Jónáséban. Jónás „rühellte” a prófétaságot, békére és nyugalomra vágyott, nem akart részt venni a vi­lág harcaiban, noha élt benne a tanítás vágya és az igazság keresésének szenvedélye. Jónás tragikomikus útja a prófétaságig - a menekülés Isten parancsa elől, a tengeri út, a vihar, a groteszk epizód a cethal gyomrában, majd az Isten akarata előtt való meghajlás - a költő útjáról is képet ad. Babits az arisztokratikus individualizmustól, 31

Next