Domokos Mátyás: Hajnali józanság. Esszék, viták, elemzések (Budapest, 1997)

PRÓZAÍRÓK, KÖLTŐK - Pilinszky - Pilinszky prózában

amit elemészt.” - Ragaszkodása „a legkegyetlenebb képzeletnél is ke­ményebb valósághoz” (Fehérpapírlap. In: Naplók, följegyzések.) kész­tette őt arra, hogy a XX. századi művészet avantgárd, majd neo- és transzavantgárd-kísérleteivel szemben egyfajta „arriére-garde”-hoz tartozó szellemnek tekintse saját magát, „mint a valóban modern mű­vészek - ahogy a francia rádiónak adott nyilatkozatában beszélt erről 1977-ben -, akik valamiképpen mindig a pillanat száműzöttjei, míg mások legfeljebb a pillanat aktualista balekjei.” A József Attila-i köl­tészethez való közismert vonzódásában ez is nagy szerepet játszott, mert úgy ítélte meg, hogy az Eszmélet költője „a szkizofrénia peremén a logikába kapaszkodott, szemben az épeszűek őrületluxusával.” (Vá­lasz. Új Ember, 1973. április 1.) Ugyanerről az álláspontról tekintette a szürrealizmust is „a transzcendencia iparművészetének”. (Naplófel­jegyzés, 1964.) De arról is meg volt győződve, hogy „semmit se lehet csak kívülről, csak kritikával ábrázolni” (Az édes élet. Új Ember, 1962. december 23.), mert a tudóséval rokon, pontos „költői megismerésnek a neve: a szeretet. Oda akarom adni magamat valaminek vagy valaki­nek. Szeretni akarom, hogy megismerhessem, és meg akarom ismerni a világot, hogy szerethessem.” (Egy lírikus naplójából. Új Ember, 1965. november 7.) S a szeretet realitásának a vállalása az igazi er­kölcsi bátorság a nagy művészetben. Prózája a versek hőfokán árulkodik arról, bár más megfogalmazás­ban, ami esztétikai szempontból világos határvonalat húz verse és pró­zája közé, hogy Pilinszky a „tisztánlátó szeretetben” hitt eleven hittel; ettől remélte minden teremtmény centrális gondjának, a jelenlét gond­jának a feloldását, amit elődje, József Attila „világhiány”-nak mondott, korunk pedig egy divatszóvá vált, de attól még igaz kifejezéssel „elide­genedésnek”. Ő ajelenlétvesztésben látta a kor emberének legáltaláno­sabb kifosztódását; abban, hogy „a modern ember elvesztette - vagy legalábbis zavarosan és elbizonytalanodva birtokolja csupán - jelenlé­tét, jelenlétének realitását a földön.” (Egy lírikus naplójából. Vigilia, 1970. április és Új Ember, 1971. augusztus 5.) Befejezhetném azzal is, hogy Pilinszky verseiben prózájának a „meg­tisztítása” megy végbe. A megfogalmazás azonban éppen a próza és a vers metamorfózisának esztétikai határvonalát takarná el. Beszél­hetnék arról is, hogy Pilinszky nem volt „szerepjátszó” költő, s nagy lá­gerversei sem szerepversek; nem „a szépség ritmikus megteremtésé-287

Next