Domokos Mátyás: Hajnali józanság. Esszék, viták, elemzések (Budapest, 1997)

ELLENSZÉLBEN - Az "inautentikus" kinyilatkoztatás

De muszáj beszélni, sajnos, arról is, hogy miért kell komolyan venni mégis ezt a megtévesztő és félrekalauzoló térképvázlatot - irodalompoli­tikai szempontból. Bevallom, e tekintetben csak lassan világosodott meg az elmém. Jó ideig csak kapkodtam ide-oda a fejem, miközben próbáltam az olyan kijelentések mibenlétével tisztába jönni (hiába persze), mint pél­dául „a nyelvi megalkotottságtól független esztétikum látszata”. Lassacs­kán azonban feltisztult a köd, s eszembe jutott, amivel kezdenem kellett volna, hogy az „új érzékenység” kifejezése a dolgozat szóhasználatában nem azoknak az íróknak a munkásságáról és törekvéseiről árul el valami fontosat és jellemzőt, akikre a szerző alkalmazza, hanem tulajdon dok­­trinér csőlátásáról. Hiszen a kifejezés elkerülhetetlenül azt szuggerálja, mintha a „többiek” - a „futottak még”: Németh László, Ottlik, Mándy, Pilinszky, Nemes Nagy és a „szűz ormok vándora”, a magyar Orpheusz Weöres - valamiféle régi és csökött érzéketlenséget képviseltek volna csu­pán koruk magyar irodalmában. Észre kellett vennem, hogy az áltudomá­nyos manipuláció következtében mindazok, akik nem kapnak helyet az új Olümposzon, József Attila sorait alkalmazva, hogyan lesznek hamis tanú­vá saját igaz pörüknél, már amennyiben az úgynevezett paradigmák va­lóban olyanformán váltanák egymást az irodalom életében, mint az idő­járási frontok. De hát az irodalom életében soha nincs úgy paradigmavál­tás, ahogyan ezt a dolgozat elképzeli! Mindig és minden korban annyi paradigma létezik egymás mellett békés együttélésben és ugyanakkor gyilkos indulattal tagadva-fojtogatva egymást, ahány eredeti tehetség fellép egy adott korszak történetében. A térképeken valóban csak négy fő irány, égtáj létezik, az irodalomban ezerannyi: minden író új paradigma. Ellenben a paradigmaváltás manapság oly divatos elméletének akusz­tikája ebben a modern, sőt: posztmodern hangszerelésben is kellemetlen déjà vu-érzéseket vált ki az emberből, mert kísérteties erővel emlékeztet a régi - pártállami? - irodalompolitikai hatalmi harcok ismerős fegyver­zajára. A paradigmaváltás hangoztatása ezópusi beszéd. Az ideológiai hegemóniatörekvések erőszakos-terrorisztikus igénybejelentésének a ta­karója, egyszersmind napjaink irodalompolitikai strugglefor life-jának szentesítési kísérlete a tudomány tekintélyével. Ha ugyanis nem vagyok az uralkodó paradigma dalnoka, akkor a dalnokversenyen sincs semmi keresnivalóm. A kérdés tehát nem az, hogy mi mit ér, hanem hogy ki kit győz le. De hát ez már volt egyszer. (Kortárs 1993. március) 81

Next