Domokos Mátyás: Hajnali józanság. Esszék, viták, elemzések (Budapest, 1997)

ELLENSZÉLBEN - Az örökség őrizői

kiadásban olvashatjuk, amikor pedig már ezt a jellemzést nyugodtan fel lehetett volna cserélni az idők változásának a hivatalos szellemé­ben akár, egy tárgyhoz - Petőfihez - illőbb metaforával, mondjuk, Arany vagy Ady, Babits vagy Kosztolányi, vagy netán Illyés írásaiból származóval. De hát a tudós szerzők és szerkesztők, daliás tudomá­nyos címviselők fejében ez a gondolat, a jelek szerint, föl sem merült. Az ilyen tünetekkel szembesülve alkalmazták a régi rómaiak a mon­dást: in minimis Deus est maximus. Lehet persze fölényes kézlegyintéssel elintézni mindezt azzal, hogy hol van már a tavalyi hó?! Csak hát, tudtommal, idei hó még nincsen. Nincsen egy korszerűbb irodalomtörténeti munka, amely azt jelezné vég­re, hogy a magyar irodalom folyamatosan készülő, és nem visszavoná­sig érvényes önarcképe legalább annyiban hatott az irodalomtörténet­írásra, illetőleg az irodalomtudományra, hogy mai művelői mást - többet - is látnak, mondjuk, Jókai 1848-49-et megjelenítő írásaiban, Mikszáth prózájában, az Árvácska ban, az Asszonyságok díjában, Ady, József Atti­la, Szabó Lőrinc vagy Weöres Sándor verseiben, mint a különböző elmé­leteknek demonstrációs céllal odavetett, kísérleti fehér egereket. Az irodalom szemléletének: művek és pályák értelmezésének a ma­gyar irodalmon belül megvalósult lehetősége, az az esszéírói és kritiku­si gyakorlat, aminek a természetét jellemezni, fontosságát pedig hang­súlyozni igyekeztem, ha jól meggondoljuk, egyfajta természetes és spontán hatás- illetőleg befogadásesztétikán alapszik. Az irodalom tu­dománya azonban tudománytalan s ezáltal tudományos szempontból értékelhetetlen megnyilvánulásokként utasítja el az irodalom írói szemléletének az eredményeit és felismeréseit. Ezt a rossz bizonyít­ványt, amely az irodalmat hamis tanúvá tette saját igaz pőrénél (hogy József Attilával szóljak), még a marxista szemléletű irodalomtörténet­írás állította ki az írói-kritikai esszéről, s ez a rossz bizonyítvány vál­tozatlanul érvényben van, holott a tudomány tekintélye éppen az álta­la fémjelzett gyakorlat következtében úgy elillant, mint az álombéli pénz. - Mi lehet ennek a makacs ellenállásnak az oka? Ideológiai, tu­dományos követelménynek álcázott irigység és féltékenység a vesze­delmes versenytárs iránt? Nem tudom: e groteszk jelenség freudi ana­lízisét végezzék el az ezredvég Szmuk doktorai. Heidegger idézett tanulmánya szerint „a művészet lényege: a létező igazságának a működésbe lépése.” De ez az igazság, figyelmeztet a ta-85

Next