Fábri Anna: Mi ez a valósághoz képest? - kérdések és válaszok Jókai, Mikszáth és Krúdy olvasása közben - Kortárs tanulmány (Budapest, 2013)

Vár, város, adoma. A Felvidék képe Jókai Mór, Mikszáth Kálmán és Krúdy Gyula műveiben

voltaképpen az egész rendnek) eltörlését mondták ki. (Jókai maga is ezek szellemében hagyta el a nemesi y-t nevéből, s helyettesítette a polgárias i-vel.) Jókai azonban egy másik Pozsony, a német polgárváros képét is megörökítette. O, aki cseregyermekként - hogy el­sajátítsa a német nyelvet - valaha két esztendőt töltött e vá­rosban, s jól ismerte a polgárházak életét, a pékségek, cuk­rászdák illatában fürdő kis utcák hangulatát, egyik feltűnően személyes hangú regényében (Mire megvénülünk, 1865) hosszú fejezeteket szentelt hajdani, harmincas évekbeli po­zsonyi élményeinek. Ezekkel az életteli képekkel szemben komor kontrasztként áll másutt annak a századvégi pozsonyi palotának a rajza, amelybe élettel és önmagával meghason­­lott arisztokrata úrnője mintegy vezeklésképpen zárkózik be. E palotában nincs helye a természetességnek: a télikert vi­rágai művirágok, a felettük repkedő lepkéket és szitakötőket pedig kis gépezetek helyettesítik. Úgy tetszik, Jókai csak a régi országgyűlési Pozsonyt látta és ábrázolta elevennek, s a halott palota képét egy kicsit az önmaga dicsőségét túlélt város jelképéül szánta. Az életrajzi szempontból oly fontos két város, Komárom és Pozsony mellett a felvidéki színhelyeknek valóságos kaleidosz­kópja van jelen Jókai életművében: városok, falvak, regényes tájak színes, változatos sokasága. Természetes, hogy törté­neti tárgyú művei közül mindazok, amelyek a XVIII. század eleji, Rákóczi-féle függetlenségi harc korát elevenítik meg, Felső-Magyarország festői vidékein játszódnak. A közelmúlt megrázó eseményeit, az 1831-es felső-magyarországi kole­ralázadás véres emlékét fölidéző regénye, a Szomorú napok (1848-1856) cselekménye is értelemszerűen kötődik ezekhez a színhelyekhez. Ez a pánszlávizmus kísérteiével is viaskodó mű talán az első irodalmunkban, amely a nemzetiségi kér­dést mint szociális problémát is szemléli, s miközben a nem­zetiségi ressentiment okait keresi, köztük a magyar nemzeti önhittséget is megjelöli. Jókaitól, a sokáig vetélytárs nélkül legnépszerűbb és legol­vasottabb magyar írótól teljes mértékben idegen volt a nem­zetiségiekkel szembeni előítélet és türelmetlenség. Soha 125

Next