Gróh Gáspár: Egymásért vagyunk. Tanulmányok, kritikák (Budapest, 2000)

I. - Legutóbbi romantikusunk (Utassy József: Júdás idő)

Utassy József számára ismerős lehet, amitől azonban különös belső feszültséget, izzást kap, az a benne élő szimultanizmus: az idill mögött is fölsejlő tragikum, és a sebzettségében is jelen lévő - gyakran éppen annak sötét tónusát aláhú­zó, hitelesítő - ragyogás. Ez a kettősség erősíti, feszíti a versek sziporkázó képanyagát, a legnagyobb romantikusok modelljéhez hasonló módon, oly­annyira, hogy ha nem hinnék a romantika és a költészet valami titkos, ge­netikus kapcsolatában, akár azt is mondanám, hogy Utassy az utolsó ro­mantikusunk. így csak azt mondhatom: ő a legutóbbi... Ami azonban bizonyos: ő nemzedékének leglíraibb, legköltőibb költője. A legmegragadóbb benne - mai költészetünkben szinte egyedülállóan ­­költészetének elsődlegessége, természetes szubjektivitása, lobbanásra, el­­lágyulásra, kamaszos csúfolódásra, finom iróniára egyaránt kész tempera­mentuma. Mindehhez magától értetődően társul a klasszikus költő-ideál immáron gyakran, de korántsem az újraértelmezés vagy meghaladás pozi­tív vívmányain épülő megmosolygásával is szembenéző vállalása. Ha valaki ennyire lényéből adódóan költő, ennyire személyesen képes fogalmazni, könnyen felmerülhet a fokozott intellektualitást hiányoló fanyalgás. Utassy költészete sem menekülhet meg az efféle vádaktól, jóllehet, ha csak ajánlá­sai, utalásai listáját vesszük szemügyre, nyilvánvaló: korántsem ösztönös, hanem széles horizontú, sokoldalúan nyitott, az értékek változatos fajtáira fogékony költő, akinek természetessége egyúttal tudatos intellektuális, eg­zisztenciális választást is jelent, ami nemcsak az indulás „erőénekeiben” je­lenik meg, hanem - bár csökkenő súllyal - jelen van a pályakép minden pontján. Az értékorientáció e jellegzetességét belső és külső okok egyaránt alátámasztják. Az utóbbiak között első helyen kell említeni azt az érték­­rendbeli válságot, amelyik a XX. század sorozatos útkereséseinek, nem mindig látható irányú fordulatainak szövevényében folyamatos kihívást je­lent. Utassy a természet egyetemes törvényeiben talál fogódzót, a vitalitás­kultusz azonban nem korlátozza a további értékek felé tájékozódásban, sokkal inkább csak alapformája az egyetemes értékkeresésnek. Olyannyira fontos vonása ez gondolatvilágának, hogy nem pusztán egyirányú belső mozgás jellemzi a fogalompárt, hanem a visszacsatolás is megjelenik: így te­hát minden más - szellemi, esztétikai, morális stb. - érték mint a teljes élet­hez nélkülözhetetlen érték egyúttal vitális értékként is megjelenik. Ez teszi lehetővé, hogy Utassy nem esik bele az ilyen típusú szemléletű alkotókat fe­nyegető csapdába, szemlélete nem rekeszt ki semmilyen valódi értéket. Az életesség sajátos kétarcúsága (az értékek felé menekülés motívuma) a pá­lyakép egészének áttekintésekor sem hagyható figyelmen kívül. Utassy pá­lyájának eddigi szakaszai súlyos belső törést mutatnak: ha csak kötetei címét idézzük, akkor is szembeötlő a kezdeti „lobogás” „varjuhodásra” vál­tozása, a hangnem feltűnő megkeseredése. Csakhogy a folyamat sokkal

Next