Juhász Attila: Lassú nézés - Kortárs Kritika (Budapest, 2020)

A Gátlástalan Barangoló. Zalán Tibor műveiről

tást, hanem azzal is, hogy szinte minimális, erősen redukált jelzésekkel tud beavatni az összetett érzésvi­lág rejtelmeibe. Líraiság és balladás drámaiság egy­aránt képes érdemben hozzájárulni a nagy erejű ábrázo­lás sikeréhez. Mint a korábbi hivatkozás alapján is sejthető, a legtöbb fontos gondolat, az igazi bölcseleti hatás a kevés beszédű nagyapától érkezik. Az ő mindenlátása mágikus-miszti­kus színezetet is kap, ahogy az már csak lenni szokott egy kisgyerek látásmódjában, illetve ahogy a legintenzívebb ismeretszerző időszakát élő egyetemista fiatalember em­lékezetében ő újra megjelenik (ld. a második ciklus Ha­gyaték című írását). Emellett Petőfit és József Attilát egy­aránt eszünkbe juttathatja, ahogy a zokogva büntető anya teljes önátadó szeretetgesztusait látva érzékeljük a gyer­mek áhítatát érzelmi-etikai érésének kulcspillanataiban és az elbeszélő jelenben. Vajon működnek-e még manapság a bensőséges kap­csolatok, az efféle­­ jelzés érthűségében is hallatlanul in­tenzív a közvetlenség a közeli hozzátartozók kisvilágá­­ban? Vajon tudunk-e még a legegyszerűbb kisemberek nagyságára úgy feltekinteni, ahogy a zaláni gyermek­vagy felnőtt alakmás idézi fel az apa alakját? Azt hiszem, ezek a kimondatlan hiányérzetek is ott lappanganak a felvezető írásban és a novellákban egyaránt. „csúnya és rideg világban” Az illúzióvesztések ellenére is értékfelmutató gyermeki emlékezet történeteit a már beavatott felnőtt kortársi életképekben szemléltetett tapasztalatai egészítik ki, il­letve ellenpontozzák. A második és negyedik rész szöve­geinek túlnyomó többsége, vagyis az egész kötetnek mintegy a harmada már redukált szimbólumhasználat- 257

Next