Kalász Márton: Atossza királynő álma. Tanulmányok, esszék, kritikák, 1966-2005 (Budapest, 2006)

A KÍSÉRTÉS ABBAN A KERTBEN ÉLNI - Pályakezdésem emlékezete

A KÍSÉRTÉS ABBAN A KERTBEN ÉLNI lappangó fényes homály azonban sugallta, használni szeretném „versemben” ezt a szót - egyszerűbb kifejezéssel: ha szükség volt rá, apám megmondhatta, a nyomórúd például magyarul nyomórúd. Anyám alighanem meg is könnyebbült kettőnk szép viszonya láttán, s apám túl korai halála után e megkönnyebbülés előidézte gyöngédség még sokáig megmaradt benne irántam. Mire középiskolába kerültem Pécsre, még a cisztercitákhoz, talán már a szo­rongásos magatartás is oldódott valamelyest benne, hogy „mi itt már úgyse va­gyunk semmire se valók”, csak földtúrásra, más helyett való küszködésre, kény­­telenségre, „mibelőlünk ebben az országban már »polgár« többé nem lesz", a származásunk miatt. Elhitte a papunknak, engem mindenáron küldeni kell, rám vigyázni kell, rám egyszer mégiscsak még mindannyian büszkék lehetnek. A pap hozzám való figyelméből annyit látott, hogy ő is csak ellát rendszeresen könyvfélével, folyóirattal, hogy én közben Goethe Faust)át végigaraszoltam né­metül, hogy nem csakAdyra, József Attilára irányította rá figyelmemet, de tud­tam, hogy van modern világirodalom, egy-egy verset olvastam Claudeltől, Apollinaire-től, Eliottól, Vas Istvántól, Jékely Zoltántól, Pilinszky Jánostól, Ne­mes Nagy Ágnestől, másoktól - mindezzel Ágoston Juliánt, az irodalomtanáro­mat lephettem meg már Pécsett a Papnevelde utcában. Varga Virgilt, szegényt, a matematikatanáromat azzal, hogy a négy alapműveleten kívül szinte semmit se tudok „az emberiség legfényesebb ismeretéről, amelynek ha híjával vagy, az igazi lelkiéletre is alkalmatlan vagy”. Azért a Papnevelde utcában történik mindez, mivel a Széchenyi téri gimnáziu­mot már államosították, a rend tanárai azonban, a hatóság, a párt s az állam át­meneti szemhunyásával fölköltözhettek a papneveldébe, vihették magukkal azo­kat a fiúkat, akik erre persze szülői beleegyezéssel vállalkoztak, hogy az állami gimnázium előnye helyett e kockázatos kimenetelű tanulási módot kövessék ­­nyilvánvalóan azok, akiknek családi indíttatásuk, valamiféle lelki hajlamuk volt, hogy majd akár papi pályára lépjenek, vagy ösztönük ott tartsa őket a szü­lők által is jó hagyományúnak vélt szellem közelében. Ekkor csöppentem én kö­zéjük, s kezdeti súrlódások, lelki megrendülések után befogadtak. A katolikus költő Ágoston Julián sem tudta persze eleinte a bemutatott verseimet s engemet magamat, ahogyan látványként előtte álltam, mindenképp azonosítani - utolsó kétségbeesett kifakadása úgy hangzott: „Édes fiam, milyen nyelven beszélsz te magyarul?” Azt jelentette ez már, hogy nem nyelvtani hibákat halmozok, hanem otthoni nyelvtanulási buzgalmamban a bukovinai székelyek páratlanul archai­kus nyelvétől a hozzánk települtek délvidéki, vasi, nyírségi, felvidéki akcentu­sáig naivul és elszántan elegyítve büszkén olyan mondatokat vágtam ki óráin­kon, hogy harsány nevetés kísérte időnként produkcióimat. De ez már a szeretet derűje és csúfolódása volt osztálytársaimban, s nem féltem. Attól, hogy kinevetnek, a nevetségessé válástól reszkettem legjobban, egészen felnőttkoromig, s még azután is, mondhatnám akár mindmáig. Ez volt az oka, hogy abban a világvégi ormánsági gazdaságban, ahol átmenetileg éltem, nem mertem megkockáztatni bármilyen gyanút keltő levelezést. Ha rájönnek, hogy ver-23

Next