Kelemen Lajos - Szeredy Ádám (szerk.): „A működés több, mint a lét” - Fodor András emlékezete (Budapest, 1997)

"Egymásba néz két üzenet" - Domokos Mátyás: "Csak az út sejti, hova megyünk"

a jóra érző emberséget” - vallotta „a barátság csodájáról" egyik versében, 1958- ban Fodor András. Fél évszázadon át voltunk egymással hűséges jó barátok, akik „kevésből is megértjük egymást”, ahogyan egy másik versében írta. Kitartottunk egymás mellett jóban-rosszban, s most, hogy ez a fél évszázados barátság a vil­lámcsapás hirtelenségével megszakadt, azt tapasztalom, hogy túlcsorduló szívvel nem lehet, nem tudok „irodalomtörténeti érvényű” pályaképet rajzolni a szavakkal arról a barátról, aki mostantól fogva már csak a verseiben van közöttünk. A halál gyökereket kiszaggató erejét érzem, amely egyszerre teszi semmissé és hiábavaló­vá mindannak az értelmét, amit halott barátom életéről és költészetéről talán ép­pen most kellene elmondani. Minden emberben testvért kereső lényéről kellene legelsősorban is beszélni. Meg a tudás, a kultúra fényére szomjas lelkének és intellektusának a sóvárgásáról, amely elvezette őt, a kaposmérői vasúti málházó ötödik gyerekét, „a legkisebb fi­út” a magyar és az európai kultúra magaslataira, a „Múzsák testvérisége” jegyében Bartók és Stravinsky zenéjéhez, Rippl és Egry képeihez, s az Eötvös kollégium jó­voltából, ahová költő-tanárának, Takáts Gyulának is köszönhetően már fölényes tudás és tájékozottság birtokában érkezett, egyetlen igazi, atyai mentorához: „a konok jász-arcú” Fülep Lajos professzorhoz, és mindenekfölött a magyar irodalom óriásaihoz, akiket Berzsenyitől József Attiláig, Illyés Gyuláig és Németh Lászlóig isteneiként tisztelt. Az ő igéiken nevelődött jelentős költőként, aki nélkül „a ma­gyar költészet egy fontos anyaggal, mondhatnám kötőanyaggal volna szegé­nyebb”, állapította meg költészetének jellegéről és jelentőségéről már évtizedekkel ezelőtt idősebb költőtársa, Vas István. Fia azt kérdeznék tőlem, mi is volt hát ez a kötőanyag, akkor azt válaszolnám, hogy az a költői gesztus és kifejezésmód, amellyel a látható és tapintható világ lí­rai birtokbavételére törekedett, az út kezdetétől az utolsó pillanatig. S az az ottho­nosság, amivel az elidegenedés korunkbeli szorongásait legyőzve, magától értető­dő ősbizalommal elhelyezkedett a létezésben. Ennek a vele született hitnek, vagy ha tetszik: költői életállapotnak már kamaszfővel ilyen érett bizonyítékát adta egyik korai versében, melynek első és utolsó versszaka egész költői pályáját átfogó érvénnyel mutatja meg az ő nevével jegyzett líra karakterét: „Az ég fölémborul, / a rétkörémsimul,/az árokparton üldögélek, / bársonyos, lassú révülések/dalait dú­dolom. // [...] Nyárvégi alkonyat, áttetsző pillanat, / de benne mégis, látom, ér­zem, / ahogy a tűnt idő az Éden / örök tündökletébe fog.” Verseiben az ily módon megidézett „valóság nem rontotta el a mesét": a „lelkes anyag”, a költészet va­rázslatát. 122

Next