Kelemen Lajos - Szeredy Ádám (szerk.): „A működés több, mint a lét” - Fodor András emlékezete (Budapest, 1997)

"Egymás gondjában létezünk" - Pilinszky Jánosról

Módszere is a jó pedagóguséra valló, ahogy a tárgy szemléléstől, a leírás részle­teitől eljut a hasonlatig, az absztrakcióig, az összetett hasonlattól a vízión át a szürrealisták képtelen képalkotásáig, „amikor a hasonlat két sarka közti távolság addig-addig növekszik, míg elszakítja a hasonlóság fonalát”. Különben pedig éppen a tanító szenvedély bátorsága folytán válnak magyaráza­tai szellemesen elevenné. A traktátusok óvatos unalma, a nyelvet érthetetlenné gyötrő, tudákos jelbeszéde helyett nála minduntalan a meggyőződés nyílt, axio­matikus ereje szólít meg bennünket. (1978) Nemes Nagy Ágnes: Költői kép = Szó. zene, kép. Bp., 1983.175-178. Pilinszky Jánosról Arról, hogy van egy Pilinszky János nevű költőtársam, kaposvári diákként min­den bizonnyal az újjáéledt pécsi Sorsunk folyóirat 1946-os, harmadik (az évi utol­só) számából értesültem. Meglepő talán, de a folyóirat recenzense, Alaksza Amb­rus költő, esztéta, hajdan a Nyugat munkatársa, pár hónapra elhiteti velem, hogy a Trapéz és korlát szerzője teljesen érdektelen szóbűvölő. Hogyan is akar valaki ilyen se íze, se bűze hétköznapi néven poéta lenni? Aggályom csak addig tartott, amígTakáts Gyula révén kezembe nem kerültek a Magyarok folyóirat első számai, míg a '46-os évfolyam 2-3-as példányában, baloldalt a lapaljon, kéthasábos sze­désben rá nem bukkantam Pilinszky Harbach. 1944 című versére. A József Attiláé­ra emlékeztető, robbanásig sűrű szavak, az egymást fokozó szakaszok kitartott hangja gyújtószalagként izzó-fenyegető drámaisággal lobbantotta rám a megélt háborús évek iszonyatát, újkori históriánk legnagyobb megaláztatását, eleven for­téimét, melyet a szárszói sínek önkéntes mártírja még csak jósolt utolsó versei­ben. Nem sokkal később az Eötvös kollégium könyvtárából elsők közt pótlom Pi­linszky kötetének olvasását. Hamarjában ilyesmiket jegyzek le róla:......lírájának állandó feszültsége, atmoszférája van. A jambus tökéletes, már szinte túlságosan meg van töltve... Színtere állandóan a tág világ, melyben csak a csillagok rebben­nek, mint elhagyott egek vizébe zárt halak, tűnődve úszó madarak az irgalmatlan és süket távlatok közt... Egész világa kötött, meghatározott és szenvedtető. Néha mintha csupa indulatok, tüskék, tőrök közt járna (Kánikula). [...] Nagy vers a cím­adó, a Téli ég alatt, a Harbach, 1944■ Ha nem írna többet, a Miféle föld alatti harc befejezettsége önmagában is tisztán mutatná fel értékeit.” Találkozások Pitinszkyvel. Új Horizont, 1997/3, 77-80. 55

Next