Kelemen Lajos - Szeredy Ádám (szerk.): „A működés több, mint a lét” - Fodor András emlékezete (Budapest, 1997)

"Melyik ítélet lesz csalhatatlan?" - Domokos Mátyás

Domokos Mátyás Fodor András a második világháborút követő években feltűnt fiatal költők, a „ro­mok és tilalmak” nemzedékének mélyből jött tagjaként jelentkezett első verseivel az Illyés Gyula szerkesztette Válaszban. Egy időben indult tehát, ha nem is egy helyen. Juhász Ferenccel, Nagy Lászlóval és Simon Istvánnal, az újjászülető ország szellemi életében is új költői utak és magatartás lehetőségeire vágyódó nemzedék­társaival, akikkel a népi származás rokonságán túl, a közös igény is összefűzte, hogy általlépve a háborúk üszkén, szennyén és törmelékén, egy közösség megbí­zásából, „általukés értükéivé”, kísérelje meg visszahódítani „az ember elveszett világát". Bár a magatartás természetesen nem volt új: az előttük járt nemzedékek legjobbjainak erkölcse s a kultúrát birtokba vevő társadalom igénye együttesen és szinte parancsolólag írta elő - de új volt a helyzet s a frissiben jelentkező tehetsé­gek aspektusa, melyből nekiláttak a saját eljövendő birodalmuk föltérképezésének a félrerajzolás, a perspektívavétés temérdek veszélyének kitéve. Hogy mást ne is említsünk: a különféle, előszámlálhatatlan és végletes költői kísérletek tetszetős részigazságainak (Illyés Gyula hasonlatát kölcsönvéve) Menenius Agrippa i láza­dása már akkor is javában tombolt, az izmusokörvényeibe rántva, sőt nemegyszer meg is fojtva egyik-másik ingadozó s önmaga valódi céljai felől bizonytalan sejtésű fiatal tehetségét. Fodor András akkori versei a ’47-es, '48-as és ’49-es Válasz ha­sábjain - tizenvalahány év távolából s a máig nem múló zűrzavar következményei­nek ismeretében visszatekintve, növekvő elismerést keltőén - mindenekelőtt arról a belső biztonságról tanúskodnak, amellyel azonnal megérezte tehetségének igazi s földhöz hű karakterét. Kezdettől fogva nem hitte el, hogy „a szó azért adatott az embernek, hogy azt szürrealista módon használja fel”, de téved, aki azt hinné, hogy a tájékozatlanság, a provincializmus vagy az elzártság naiv realizmusának al­vajáró biztonsága vezette az induló költő első lépéseit a modern líra jó fél évszáza­da működő kráterei fölött. Műfordítói és zenei érdeklődése korán kibontotta előtte a nagyvilág szellemi életének modern horizontjait, csakhogy ő nem az izmusok, hanem - ha szabad így mondani - az' „örök realizmus” ösvényein ereszkedett le a modernség csatájába. Ifjúsága költői iskolájának, Takáts Gyulának s főként Illyés­nek az ujjmutatását követve vágott neki az útnak, József Attilától lesve el a holt anyagban „feszengő lelkes mozdulat" érzékletes megnevezésének varázslatát. Hová tűntek a ..vakmerő dalok lándzsái"?. Kortárs, 1965/1, 137-142. 91

Next