Monostori Imre: Közelítések - Tanulmányok és kritikák, 2008-2014 - Kortárs tanulmány (Budapest, 2015)

KÖZELÍTÉSEK NÉMETH LÁSZLÓHOZ - "Közös ideálokat fölállítani" A "szellemi organizátor" szerepeinek évtizede: 1926-1936

400 pályamű érkezett (ezen belül több mint 3000 [!] vers), többek között József Attilától is. (Aki ekkor huszonhárom éves. Németh huszonhét.) Németh László március 31-én levélben reagált beküldött verseire. „Fölényes tehetségét”, ezt rögtön megállapítja; ám „műprimitívségét” is szóvá teszi: az a véleménye, hogy József Attila alkata és a versek mint művek nincsenek összhangban. A Napkelet összefoglaló jelentésében lényegében ugyanezt fogalmazza meg: „József Attila ciklusának csinált egyszerűsége mögött túlos fölé­nyesség áll. Versei nem kényszerültén ilyenek, inkább ilyet is tud írni, ha akar. Műszögletességei nem őszintén naivak. Tehetséges költőnek nem elég meggyőző írásai.” (A Nyugat 1929. december 1-jei számában megjelent kritikájában a Nincsen apám, se anyám című kötetről - és a Külvárosi éj című versfüzetről [Tanú, 1933. január] - írt recenziójá­ban is fönntartotta ezt a méltányolóan elhárító véleményét, habár az utóbbiban már több elismeréssel. (A Napkelet-pá­lyázaton egyébként első díjat - 200-200 pengőt - nyertek: Gulyás Pál és Juhász Géza [vers], valamint Dallos Sándor [próza]. József Attila nem kapott díjat - „különdicséretben” részesült.) A Nyugathoz pártolás hónapjában Németh László azt írta Tormay Cecile-nek, hogy „egységes irodalmi közvéleményt” akar teremteni, „közös ideálokat fölállítani, s minél széle­sebb olvasóréteget kényszeríteni a »nagy irodalom« tisztele­tére.” (1929. decembere.) Ebbéli törekvésének szélesebb körű társadalmi (és politikai) célja is volt: a maga által sok­szor említett „harmadik Magyarország” (máshol: „harmadik oldal”, amely azonban nem azonos a „harmadik út”-tal) kö­zelebb hozása, irodalmi-szellemi téren való megvalósítása. (Leegyszerűsítve: legalább a kultúrában félretolni mind az uralkodó jobboldali, mind pedig a liberális polgári világké­pet és életeszményt.) Láthatjuk (s részletesebben is látni fogjuk), hogy a hú­szas években - szépen és pontosan nevezi ezt a korszakát „készülődésének - kialakult benne a tudatos kép, a látvány (vagy látomás?) az európai kultúráról mint élő, lélegző orga­nizmusról s arról is, hogy a magyar szellem művelőinek erre 17

Next