N. Pál József: Magyar sport - magyar sors, II. Esszék a magyar sport történetéből - Kortárs Esszé (Budapest, 2023)

Legendák búcsúja - „.. .az én mentalitásom nem erre a világra való”. Emlékezés Varga Zoltánra - három tételben

Nincs mese, a kiindulópontot el kell fogadni: akiket já­téka, személye, küzdelme megérintett, azoknak egy mi­tológia része ő, a futball nevezetű játék senki máséhoz nem hasonlítható káprázata, s a hajlíthatatlan igazságér­zet demonstrációja egy időben, tartás és emlékezet, meg­fellebbezhetetlen mérték és megtartó tradíció, amit to­vább kell örökíteni mindenáron. Róla mesélni kell, mert róla mesélni lehet, sőt róla még lehet mesélni, ezt Darvasi László fejtegette - Lakat T. Károly könyvében - nagyon pontosan, láttuk játszani vagy sem, a szájhagyományban - a futball szájhagyományában - és akár a görög istenek egykoron, s a „mese”, ami róla beszél nemcsak lelkünket, de - valóban! - szavainkat is gazdagabbá teheti. Róla me­sélni s róla - jó füllel - hallani a csoda, a misztérium em­lékezetéből való részesedést jelentheti nekünk, „a meg­tapasztalt azonosságot, a világgal való cselekvő és misz­tikus uniót”, amiről meg­­ ugyanott­­ Garaczi László írt megszívlelendő sorokat. Az ilyen ember „élete örök harc, az ilyen ember élete [... ] végtelenül magányos és végte­lenül boldog”, teszi hozzá a szerző, s én már-már hinni kezdem, hogy itt - Vargáról szólva - a szavainkkal elér­hető pontosság határvidékén járunk valahol. Igaza van-e Garaczinak - avagy végtelenül boldog s végtelenül magá­nyos ember volt e hősünk -, hadd ne döntsem el hirtelen, ám vallom én is, hogy Varga Zoltán lénye, játéka olyan állapotról való üzenet, amelyben „a világ vízió, nagy tör­ténet, megvalósítható s megvalósítandó álom” volt még, s amely a maga feladhatatlan harcát vívja, meglehet, az amennyire üdvös, olyannyira félresiklott modernitás kora óta már. Hisz a csodára való képesség, a mindenséggel való azonosság igényét se Ady, se József Attila, se Weöres, Ottlik vagy Nagy László nem adta fel, amikor a „minden Egész eltörött” vagy az árvaság tapasztalatát fogalmazták, akkor sem, s éppen ez az, amit e hol visszahúzódónak, hol békétlennek - vagy mindkettőnek! - ismert-tartott szőke nyolcas sem volt képes föladni soha. 299

Next