Pomogáts Béla: Másik Magyarország. Tanulmányok a Nyugat íróiról (Budapest, 1997)

Harmadik nemzedék - A harmadik nemzedék indulása

A harmadik költői nemzedék indulása Az irodalomtörténet-írás általában a modern magyar költészet három nemze­dékét szokta megkülönböztetni abban a nagyobb irodalomtörténeti korszak­ban, amelynek kezdetét a Nyugat körül kibontakozó „irodalmi forradalom” és végét a háborút követő kulturális átalakulás jelöli meg. A nemzedék fogalma természetesen nem csupán korosztályt jelent, ennél jóval többet: szellemi kö­zösséget, amely az élmények, tapasztalatok hasonlóságára épül és hasonló mű­vészeti törekvésekhez vezet. A modern magyar költészet első nemzedéke ­­Ady Endre, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Juhász Gyula, Kaffka Margit és Füst Milán - vívta meg az „irodalmi forradalom” küzdelme­it. Új költői szemléletet és magatartást honosított meg, az egyéniség feltétlen jogát hirdette, minden tapasztalatot és felismerést az egyéniségen szűrt át. Ép­pen ezért a költői nyelv erősen személyes változatait alakította ki, a változatok­nak azt a széles színképét, amelyben a szecesszió és az impresszionizmus, a szimbolizmus és az intellektuális tárgyszerűség egyaránt helyet kapott. A második költőnemzedéknek - József Attilának, Illyés Gyulának, Szabó Lőrincnek, Erdélyi Józsefnek, Sárközi Györgynek, Fodor Józsefnek és mások­nak - a forradalmak veresége, a történelmi Magyarország bukása után kellett tájékozódnak. E nemzedék az avantgárd irányzatok átmeneti hatása után egy korszerű költői realizmusban, az ábrázoló-leíró kifejezésmódban, a racionalis­ta gondolkodásban találta meg önmagát. Heves közéleti érdeklődés, nemegy­szer lázadó szenvedély hatotta át munkásságát, az egyéniség kultuszát közös­ségi vonzalommal, sőt öntudatos politikai elkötelezettséggel váltotta fel. Vagy ellenkezőleg, gyanakvással tekintett mind az egyénre, mind a közösségre, és a személyiség elfogulatlan vizsgálatára, könyörtelen önelemzésére vállalko­zott. Az erősebben közösségi elkötelezettséget József Attila és Illyés Gyula lí­rája példázza, a magányos önvizsgálat útját Szabó Lőrinc költészete járta be. A harmadik költői nemzedék némiképp visszafordult az első eszményeihez. Az alkotó személyiség benső körében maradt, már eleve bizonyos gyanakvást érzett a nagy történelmi események és mozgalmak iránt. Általában a műalko­tás maga érdekelte, a költészet erkölcsi és kulturális feladataival viaskodott, s kevésbé vett részt a közélet küzdelmeiben. Valójában elhagyatottnak, kifosz­­tottnak érezte magát, két háború között, az európai kultúra súlyos válságában próbált tájékozódni. Úgy gondolta, hogy a társadalomban tapasztalt veszedel­mes feszültségek elől a költészet belső világába kell húzódnia, önmagát kell 139

Next