Pomogáts Béla: Másik Magyarország. Tanulmányok a Nyugat íróiról (Budapest, 1997)

A Nyugat hagyománya - A Nyugat a két világháború között

Lőrinc, Erdélyi József, Bányai Kornél, Komjáthy Aladár, Fenyő László, Sár­közi György, Fodor József, Berda József, Illyés Gyula és József Attila, a prózá­ban Déry Tibor, Kodolányi János, Remenyik Zsigmond, Németh László, Pap Károly, Gelléri Andor Endre, Illés Endre és Zsolt Béla. A Nyugat sorra fogad­ta be őket, noha többük pályája más fórumokon (napilapokban, a fiatal nem­zedék folyóirat-kísérleteiben) indult, s igazi otthont valójában nem is találtak a „nyugatosok” között. E „második nemzedék” általában a Nyugat és az avant­gárd kettős vonzásában kezdett tájékozódni, s a húszas évek végén az újrarealizmushoz érkezett. A realizmus poétikáját választva többen is: Bányai Kornél, József Attila, Déry Tibor, Remenyik Zsigmond, Pap Károly, Gelléri Andor Endre őrizték az avantgárd vívmányait. Törekvéseik kevés kivétellel el­­lentmondtak a Nyugat klasszicizmusának. A műalkotást mindenekelőtt élettel akarták megtölteni, szenvedélyes érdeklődéssel fordultak a szociális és politi­kai kérdésekhez, részben a lázadásban, sőt a századelő radikális politikájának felélesztésében találták meg igazi önmagukat. A Nyugat szerkesztői nem kevés gyanakvással figyelték a fiatalok tájékozó­dását. Ez a gyanakvás volt kiolvasható Babitsnak abból az idézett tanulmányá­ból is, amely a „nagy nemzedék” tekintélyét és munkásságát állította irodalmi normának az utódok elé. A felszín alatt nemzedéki viták parázslottak, s időn­ként heves csatározások figyelmeztettek a Nyugat és a fiatalok ellentéteire. 1923-ban szakítás következett be Babits és legközelebbi tanítványa: Szabó Lő­rinc között, s a mester - Sárközi Györgynek a fiatalok védelmében írott leve­lére válaszolva - súlyos vádakkal illette azt a nemzedéket, amelyet volt tanítvá­nya képviselt: „az irodalmi apagyilkosságnak egy új fajtája kezd divatba jönni, melynek motívuma nem belső és szellemi, hanem külső, karrierbeli”7. A fiata­lok azzal vádolták Babitsot, hogy epigon-létre szeretné kárhoztatni őket. Ez így persze nem volt igaz, kétségtelen azonban, hogy idegenül és értetlenül te­kintett közéleti valamint művészi szándékaira, elvárta volna, hogy a „nagy nemzedék” eszményeit és költészettanát kövessék, a kialakult, pontosabban, megszerzett tekintélyhez alkalmazkodjanak. Az általa képviselt elvek és a „má­sodik nemzedék” törekvései tartósan ellentmondásba kerültek; ez vezetett ké­sőbb Németh László kivonulására és a Halász Gáborral folytatott vitákra, en­nek következtében került sor a fiatalok (Szabó Lőrinc, Németh László, Ignotus Pál) önálló lapalapítási kísérleteire. Az írástudók felelőssége A húszas évek második felében a Nyugat kevésbé tudott megbirkózni a kor­szak nagy kihívásaival: ellenálló készsége hanyatlott, organizációs szerepe csökkent. A megújulási kísérletek (így az 1925-ben bejelentett „új korszak”) el­lenére is az alkotó munka zártabb körébe vonult, a klasszicitás ideálját tűzte maga elé. A folyóirat orientációját híven jelezték Babits Mihály programadó tanulmányai. Elsőnek az 1925-ben megjelent Új Klasszicizmus felé című esszé, 74

Next