Pomogáts Béla: Másik Magyarország. Tanulmányok a Nyugat íróiról (Budapest, 1997)

A Nyugat hagyománya - Egy polgár Budapesten és az irodalomban. Komlós Aladárról

den diktatórikus utópiát és főként minden totalitariánus eszmét elutasított. „A forradalmat - jelentette ki - hiába verték le a fegyverek, a szellem nem vett erről tudomást, s továbbra is át volt hatva a meggyőződéstől, hogy társa­dalmunk megérett a pusztulásra és gyökerestől át kell alakulnia.” E szellem­ben és felismerésben ő is korának azokkal az elméivel osztozott, akik azt sze­rették volna, hogy az ország és a magyar kultúra a nyugati demokrácia mintáját kövesse. Ennek következtében jutott el az egyéniség vizsgálatától a széles körű társadalmi elemzéshez, ezért ismerte fel az irodalmi fejlődés tár­sadalmi mozgatóinak szerepét, noha az irodalom viszonylagos autonómiájá­nak elvét később sem adta fel. Irodalmi eszményeinek ismeretében nem lehet meglepő, hogy tudósként bemutatkozva a Nyugat költőivel foglalkozott. Új magyar líra című könyve út­törőként végezte el az első Nyugat-nemzedék költői tevékenységének felmé­rését. Az alkotó egyéniség iránti érdeklődéséből következett, hogy leginkább a portré műfaja vonzotta; később is hiteles arcképekben idézte meg a Nyugat nagyjait. A személyiség vizsgálatával azonban nem elégedett meg, az össze­függések feltárása, a folyamatok rajza éppígy érdeklődési körébe tartozott. Könyvében ezért vizsgálta oly igényes figyelemmel az első nemzedék lírájá­nak mélyebb összefüggéseit, általánosabb természetét. „Hiszen annak - szö­gezte le -, hogy a modern magyar költőket együtt tárgyaljuk meg, minden ér­telme megszűnik, ha nem hisszük, hogy van »modern magyar költészet«, azaz ha nem hisszük, hogy: minden korszak egy-egy gigászi költőnek tekinthető, aki ezer poétáján, mint megannyi szájon keresztül dalolja a maga énekét.” Máskor: „Az egyes költemény, a költő s a kor költészete megannyi, zártságá­ban egyre csökkenő, de terjedelemben egyre táguló egységet alkot.” Az új magyar költészet vizsgálatában ezeket az elveket érvényesítette; a „portré” és a „tabló” igényeit és módszerét sikerült ilyen módon eredményes és tartal­mas szintézisben egyesítenie. Később két irányban is túlhaladt a Nyugat nagy korszakán. A húszas évek­ben az új költők legértőbb kritikusai közé tartozott. írók és elvek című tanul­mánygyűjteménye máig ható érvénnyel mutatott rá a „második nemzedék”: Szabó Lőrinc, Illyés Gyula és József Attila lírájának jellegzetességeire. Érzé­keny kritikusnak bizonyult, a kevesek közé tartozott, akik például József Atti­lát valóságos jelentőségéhez mérten értékelték. Nemcsak gondolatokban gaz­dag írásai tanúskodnak erről, magának a költőnek egyik verstöredékébe foglalt vallomása is. Érdeklődése másrészt a Nyugat előzményeire, előkészítőire irá­nyult. Tudósi munkája során ezen a kutatási területen érte el legfőbb eredmé­nyeit. Sorra dolgozta fel Vajda János, Reviczky Gyula, Komjáthy Jenő tevé­kenységét, a XIX. század második felének irodalmi ellenzéki mozgalmait, a hazai „szocialisztikus” líra előzményeit. VégüM magyar líra Petőfitől Ady ig cí­mű hatalmas összefoglalásában vetett számot a fél évszázados fejlődéssel. A hetvenes-nyolcvanas évek sokáig elhanyagolt költészetét, illetve a századvég több irányba tájékozódó költői törekvéseit éppen az ő könyvei és tanulmányai kapcsolták újra az irodalomtörténet-írás érdeklődésébe. 91

Next