Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Kulcsár-Szabó Zoltán: Magány és énhiány József Attilánál

Magány és énhiány József Attilánál e két síkját (a jelet és jelöltjét) összekötő viszony nem pusztán egy ismert vagy ismeretlen instanciából vagy konvencióból („a” nyelvből) származik, hanem egy én által végrehajtott megneve­ző aktusból: „[...] S mit úgy hívtam: én”. „Énnek” csakis az én hívja az ént, vagyis - másként közelítve - az „én” csak azért je­lölheti azt, akit jelöl, mert ezt a jelölő viszonyt valaki létrehozta (vagy inkább: aktualizálta) s ez a valaki éppen az, akit az „én” szó ezúton jelöl, aki tehát magát „énnek” jelöli vagy hívja s aki azt állítja (magáról), hogy nincs. Némileg paradox állítás ez, per­sze annyiban mégis következetes, hogy múlt időben van meg­fogalmazva („hívtam”). Ez a kifejezés, amely az „én” szó és az én tükrös viszonyát ebben az olvasatban elő- és helyreállítja, elárul még valamit: nem nevez, hanem hív: megszólító odafordulás tehát valaki fe­lé, aki nincs jelen; s ezt a hívást az én hajtja végre. Éppen erre utalhat az, hogy az „én” affirmativ kimondását csak a kettőspont garantálja, hiszen ez utóbbi hiánya (például a szöveg hangos olva­sása esetén) a mondat szintaktikai ambiguitását tárja elő, amennyi­ben az tagolható úgy is (s ezt a szöveg metrikai struktúrája szin­te sugallja), hogy nem a kettőspont helyén van a cezúra, vagyis az „én” itt nem a mondat tárgyaként, hanem (eddig csak imp­likált) alanyaként lép elő, az „úgy” pedig mód- helyett mérték­határozói szerepbe kerül: nem „S mit úgy hívtam [,hogy]: én”, hanem - a tárgy határozatlanná válásával - „S mit úgy [olyan na­gyon] hívtam én, az sincsen”. A hívás két értelme (megnevezés és szólítás) között elvileg kereshető kapcsolódás, bár a József Attilának tulajdonított - érvényét és főleg hatókörét tekintve kér­déses - „néwarázs”-elmélet itt inkább zavaró kontextust jelente­ne, különös tekintettel arra, hogy egy névmásról van szó. Nem is biztos, hogy érdemes ebből a kettős olvasási lehetőségből kü­lönösebb következtetéseket levonni, az a képlet, ami így előáll, mégsem érdektelen: az „én” jelen van mint alany, ha mint tárgy eltűnik, s előlép mint tárgy, ha alanyként megnevezetlen marad. Mintegy ki-be ugrál valamely reflexív struktúra keretében. Mi az értelme azonban a „hívás” ily módon aktiválódó jelen­tésmozzanatának (amely nem egyedi József Attila kései költésze­119

Next