Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Kulcsár-Szabó Zoltán: Magány és énhiány József Attilánál

Magány és énhiány József Attilánál lék pozitív jelentésköre mellett az én önmagával való jóllakott­ságának (önmagára való ráunásának, önmagával való torkig le­vésének?) bizarr képzetét is játékba hozzák (mint olyan mor­zsák, amelyek az „én” fotókról ismert bajszán billegnek, ellentét­ben a Mondd mit érlel... szegényeiével211), sőt akár a börtön­koszt sivárságára is célozhatnak, amely célzást a Ki-be ugrál... rabságra vonatkozó utalásai teszik motiválttá. Sokkal inkább az én vers általi felemésztődéséről, egy fogalmi jelentésről van szó tehát, azaz (a vers absztrakt képvilága által sem támogatott) ér­zéki tárgyiasításának negációjáról. Ezt csak radikalizálja az a má­sik, a kitett kettőspont mögött megbúvó olvasat, amely megha­tározatlanul hagyja a mondat tárgyát: „mit úgy hivtam [...] / az sincsen. Utolsó morzsáit rágom” - egy különös, tárgytalan elfo­gyás ez, ahol a semmi maga válik az elfogyasztott táplálékká, kettős megsemmisülés. Ez a tagadása, kétségbevonása annak, hogy valami egyáltalán van, nem elszigetelt eleme a vers szemantikai tartományának. Már az említett meg-, illetve felszólítássorozatok jelentős része is negatív, tiltó modalitású („ne bántsatok”, „ne mutassatok öklöt”, „vissza ne rántsatok”, „ne higyjetek”), sőt az én nemlétét állító szakasz is inkább logikus folytatása vagy fokozása egy előző ta­gadó kijelentésnek („[...] Ezen a világon / nincs senkim, sem­mim. [...]”), mint ahogy a rákövetkező sorok is különféle hiá­nyok katalógusát nyújtják: az én „csupasz tekintettel” átkutatott űr, büntetése pedig a válasz, majd a szeretet hiánya lesz („hogy nem felelnek, akárhogyan intek, / hogy nem szeret, ki jog sze­rint enyém”), bűneiből („érteden bűneimnek”) pedig az értelem (vagy a megértés? - erről később) hiányzik.212 Nem célja e tanul­mánynak kitérni az itt kínálkozó gondolkodástörténeti párhuza­mokra, amelyekkel a József Attila-szakirodalom, több-kevesebb sikerrel, sokat foglalkozott,213 ezen a ponton elég pusztán azt a feltételezést megfogalmazni, hogy a negativitás szókincsének ilyen mérvű jelenléte aligha egyszerűen a dolgok mintegy vélet­lenül ismétlődő tulajdonságaira utal (vagyis arra, hogy itt és most éppen nincsenek jelen); sokkal inkább úgy tűnik: mintha maga a költemény vonná meg - ahogyan énjétől is -, vagy azo­121

Next