Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Kulcsár-Szabó Zoltán: Magány és énhiány József Attilánál

Magány és énhiány József Attilánál más, mint a 10. sor variánsa („amíg elkészül ez a költemény” ­­„míg föl nem ment az odvas televény”215). Szintaktikailag leg­alább olyan kézenfekvőén kapcsolódik a 9- sorhoz („[...] Utolsó morzsáit rágom”), mint a 15.-hez („Ne higyjetek érteden bűne­imnek”). Ez a párhuzam mintegy bekeretezi (és kizárja) a vers három pont és az utolsó sor közötti részét, ami egyfelől az én hiányát megállapító sorok egy lehetséges megfejtéséhez vihet közelebb. A költemény vége az élet végével kerül így (a kései József Attilánál tipikus, ám általában egyszerűbb formákat öltő216) párhuzamba: az én „utolsó morzsái” akkor fogynak el, amikor végleg verssé válik, illetve — a zárósorban — amikor vég­leg azonos lesz a földdel, ami egyben a végső feloldozást is je­lenti. A vers temető. Ez a latens azonosítás azonban inkább következményei felől érdekes. A halál, pontosabban az „odvas televény” (amely — egy metonimikus áttétel révén - az én pusztulásának materiális, ké­pi síkját is feltárhatja - az én fogalmi pusztulásának a fizikai fel­bomlás az érzéki megfelelője tehát, nem a tápláló kenyér) nyújt felmentést a bűnök alól. Ez a tárgyiasítás nem teljesen funkciótlan, hiszen behatárolja a megváltó vagy feloldozó halál kliséjét: azzal, hogy a fizikai megsemmisülés érzéki, illetve ­­másfelől - az én felemésztődésének fogalmi képzetéhez hozza közel, meggátolja például a megváltás valamiféle túlvilághoz kapcsolódó jelentését. A felmentést egész egyszerűen az én nemlétének prózai körülménye nyújtja, abban a technikai érte­lemben, ahogyan például aligha vonható felelősségre olyasvala­ki, aki nem rendelkezik az énként való lét attribútumaival, aki nem „beszámítható” - hiszen, ezt fejti ki a vers első két szaka­sza, „megbolondul”, „egész valójával” „kancsít” (egyébként ez a sor is egyfajta cezúra: gondolatjellel fejeződik be vagy marad fél­be, és a rímelése is „kancsít”, amennyiben ez az egyetlen sorvég, ahol a rím egyetlen tagra korlátozódik: „bántsatok” - „kancsitok” - „rántsatok”). Ebben az értelemben nyújthat talán valóban egy­fajta menedéket a vers, hiszen azt állítja magáról, hogy elemész­ti, magába temeti, de legalábbis megbolondítja az „ént”, éppen így mentve fel a felelősségre vonás alól. 123

Next