Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Bókay Antal: "Batu khán pesti rokona"

Bókay Antal „Batu khánpesti rokona” A szelf poézise József Attila költészetében József Attila költészetének alaprajza, az a rendkívüli és teljesen egyéni újítás, ami költészetét és rajta keresztül a magyar költé­szetet az európai költői diszkurzus korszerű áramába emeli, va­lamikor a húszas évek vége fele születik meg. Első, villámcsapás­szerű megformálódása azonban már egy pár évvel korábbi, zseniális pillanatban a Tiszta szívvel című versben242 megtörté­nik. A Tiszta szívvel minden tekintetben egyedülálló, kiemelke­dő mű. Egyrészt rendkívüli és igen tanulságos recepciós kontex­tust243 hozott létre, Horger Antaltól Ignotuson és Osváton, Hat­­vanyn és Gál Gáboron keresztül. De jelentős volt az „önhatása” is, a költő meglehetősen gyakran maga tér vissza egykori versé­re, 1929-es kötetének címévé teszi első sorát, sőt a Medvetánc kötet korábbi címváltozata is „Tiszta szívvel” - később felemle­geti a Curriculum vitae-ben és a Születésnapomra című versben. A vers a szelf megalapításának aktusa, egy olyan késő mo­dern formáció megteremtése, amely után már alig lehet az énről ettől eltekintve írni. Minden interpretátorának, olvasójának szembetűnő a vers állandó, konok negativitása, mondhatnánk: a szelf tagadáson keresztül történő alapítása. Nem egyszerűen a modern költészetre Rimbaud-tól, Mallarmétól kezdve annyira jellemző „elszemélytelenítésről”, Entpersőnlichungról van szó, hiszen nemcsak a partikuláris személyesség kizárása történik, hanem egy olyan szelf-formáció megtagadása, amely a modern líra középponti stratégiája volt. Ebből a szempontból József At­tila verses tette jelentősebb, mint Babitsé a Csak posta voltál-ban 145

Next