Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Kulcsár Szabó Ernő: Csupasz tekintet, szép embertelenség

Kulcsár Szabó Emo hogy épp nem a hajnali mennybe ragad e jól sikerült angyal-hamisítvány. Ugyanígy stabilizálhatatlan a Nem emel föl zárlatának az a baljós kijelentése, amely az írás grammatikai eldöntetlenségén keresz­tül teszi az értelmezés performa tív eseményévé a beszélő ügyé­nek vagy magának a beszélőnek a föláldozását: Intsd meg mind, kiket szeretek, hogy legyenek jobb szívvel hozzám. Vizsgáld meg az én ügyemet, mielőtt magam feláldoznám. Másfelől bármely költői mű csak akkor képes a hatástörténeti túlélésre, ha időről időre úgy részesíti esztétikai tapasztalatban a recepciót, hogy nem zárul be annak új kérdésirányai előtt, ha­nem - úgyszólván önmagától elkülönbözve - az önmegértés új konstrukcióihoz segíti hozzá a mindenkori befogadást. E vonat­kozásban minden bizonnyal a József Attila-típusú klasszikusok­ra is érvényes a megfigyelés, hogy a műalkotásnak nem egysze­rűen a hatása változik meg az idők folyamán, hanem az a mód, ahogyan megmutatkozik. Éppen azért nem beszélhetünk vala­mely mű „eredeti értelméről”, mert a szöveg és az azt szóra bí­ró olvasás minden történeti találkozása olyan esemény, amely ebben a kölcsönösségben mindig újraalkotja a mű identitását. Talán Szabolcsi Miklós is a (recepciótól „független”) eredeti értelem visszakereshetetlensége és a bevégzett megértés kano­nikus véglegesíthetetlensége tudatában hangsúlyozhatta monog­ráfiája utolsó kötetében, hogy „ez a kötet sem végleges, lezáró. Kiindulópont lehet a vitához, a József Attila-mű újabb és újabb feldolgozásához...”.1 És valóban, van valami különös, de tör­vényszerű hatástörténeti paradoxon abban, hogy éppen az ötve­nes években indított nagy szerzői monográfiák egyetlen be­fejezett darabja emlékeztet erre a befejezhetetlenségre. Mintegy áttételesen óva is a József Attila-kutatást attól, hogy egy tisztá­zottnak hitt örökség őrzésére berendezkedve adminisztrálja to­14

Next