Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Bókay Antal: "Batu khán pesti rokona"

,Batu khán pesti rokona dik viszont már átlép a dedikációból az önállításba, a széliről, a személyről szól.282 Tudjuk, a vers azonos elemeket tartalmaz egy valószínűleg 1924. őszi József Attila című verssel.283 A hasonlóság az avant­gárd szabad verses jelleg mellett kizárólag az első sor meg­szólításában, a József Attila, hidd el, hogy nagyon szeretlek” mondatban (és talán a gyémánt képében) fedezhető fel. Az is­métlődő kezdő megszólítás azonban mindkét vers kiemelkedő, szövegkonstruáló mondata. Részletesebb értelmezés után úgy gondolom, hogy a kötetbe beírt szöveg önálló versnek veendő, sőt, határozott előrelépést jelent a korábbi verssel szemben. Ke­letkezési időpontja meghatározhatatlan, legkorábban a Nem én kiáltok kötet megjelenése utáni idő lehet (akár egyidejű a Tisz­ta szívvel megírásával), de minden bizonnyal korábbi, mint az első lap alján kezdődő 1927. novemberi bejegyzés. A versnek két nagyobb egysége van, ezeket a kulcsszerepű „Hol vagy?” kérdés választja el. Az első négysoros egység re­torikai modalitása önmegszólítás, mely az önszeretet állítása. A József Attila, hidd el, hogy nagyon szeretlek” szövegnek két lényeges eleme van. Egyrészt a megszólítást végző egy nyelvi, performatív aktus végrehajtására (a „hidd el”-re) akarja rávenni a megnevezettet, miközben ő maga meg a „bizonyítás” illokú­­ciós, nyelvi cselekedetét valósítja meg. Ezzel a beszédcselek­véses nyelvi-pragmatikai szerkezettel mindkettőjük pozíciója ha­tározott körvonalat kap. A tulajdonnév miatt persze a néven megszólított József Attila sokkal pontosabb, szó szerinti, referenciális helyzetben van, míg a megszólítót inkább a beszéd­­cselekvésből eredő hatalmi pozíció artikulálja (ő az aktív, a szer­ző, aki akar, aki képes hitet kelteni). A megszólítás második eleme, a „nagyon szeretlek” a szere­tet létdefiniáló hatását állítja. A szeretet mértékét három elem, a „világ”, a dolgok-tárgyak egésze, a „kedves”, azaz a másneműre irányuló szeretet, szerelem, és a „barátaim”, azonos nemű társak szeretete, azaz összességében a szeretet abszolútuma, a minden szeretet összessége jelzi. Az önmegszólítás pozíciójából követke­zően azonban ez voltaképpen az önszeretet mértéke. Két szere-165

Next