Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Szegedy-Maszák Mihály: A szerző önazonossága József Attila életművében

Szegedy-Maszák Mihály annak, József Attila egyes költeményei s a népi mozgalomként emlegetett irányzat írásmódja között mennyiben érzékelhető né­mi rokonság. Magyarázatra szorul, miért írta József Attiláról a né­piek mozgalmával rokonszenvezve vitázó Karácsony Sándor a Református Élet 1937. december 11-i számában, hogy „Kosztolá­nyi után és óta vitán fölül a legnagyobb élő magyar lírikus volt”,309 s miért tárgyalta műveit a népi költészetről 1942-ben megjelent legelső áttekintés, Gombos Gyula Álom az országról című könyve Erdélyi József, Sinka István, Sértő Kálmán s Illyés Gyula munkásságával együtt. Természetesen méltánytalan túlzás volna azt állítani, hogy a valamilyen külföldi irodalmat irányadónak tekintő elemzők csakis egy nyelvterületet vesznek figyelembe. Közülük éppen Bókay törekszik leginkább a többirányú kitekintésre. A francia költészetet Hugo Friedrich Die Struktur der modernen Lyrik cí­mű könyve alapján vonja be a vizsgálódásba. E munka köztu­dottan jelentős, ám 1956-ban jelent meg, s a benne kifejtettek már több szempontból is idejétmúlt szemléletre vallanak. Akár úgy is lehet fogalmazni, e meglehetősen vékony, jórészt szö­veggyűjteményből álló kötet elsősorban a francia és spanyol nyelvű költészet német befogadásának történetében képviselt egy szakaszt. Ösztönzése jegyében kissé kockázatos „szecessziós­szimbolikus beszédmódról” értekezni,310 mert így József Attila korai verseit magától értetődően kapcsoljuk két olyan irány­zathoz, amely között lényeges eltérések is megállapíthatók. Swinburne Atalanta in Calydon című tragédiája nem sok tekin­tetben hasonlít Mallarmé Un coup de dés kezdetű képverséhez. Az angol költő meglehetősen bőbeszédű, a francia erősen szűk­szavú. A Laodameia nyelve az előbbinek, nem az utóbbinak be­szédmódjához áll közel. Mallarmé művei Tverdota s Kulcsár Szabó értelmezéséhez is viszonyítási pontul szolgálnak, de némileg jellemzőnek mond­ható, hogy József Attila alkotói pályafutásának más és más sza­kaszának tárgyalásakor. Bókay szerint „Baudelaire után Rim­baud, Verlaine és Mallarmé teljesítette ki a szimbolista progra­mot”.311 Anélkül, hogy magunkévá tennők Benjamin felfogását 176

Next