Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Veres András: A József Attila-kutatás dilemmái

A József Attila-kutatás dilemmái nek, figyelembe vesszük azt, amiben közmegegyezés van, illet­ve csak alapos okok alapján helyezkedünk vele szembe. Például nem gondolom, hogy a szürrealizmus lenne a megfelelő termi­nus a húszas évek végén bekövetkezett költői fordulat leírására, minthogy nyomokban sem fedezhető fel benne a szürrealista alkotásmódot jellemző automatizmus.116 Más szempontból látszik aggályosnak Tverdota Györgynek (Németh Andor nyo­mán felvetett) javaslata, amely a „poésie pure” (tiszta költészet) ugyancsak Franciaországban megismert programja alapján tartja leírhatónak az új pályaszakaszt.117 Természetesen dönthetünk úgy is, hogy nem fogadjuk el az irodalomtudomány játékszabályait. De nevén kell nevezni tö­rekvésünket. Már több alkalommal kifejtettem, hogy Kulcsár Szabó Ernő megközelítésmódja alapvetően bölcseleti jellegű, a poétizáltságon valójában a világban való létünk öntudatosítá­sának nyelvi megjelen(ít)ését érti.118 Az elparentált életrajzi, lélektani, szociológiai magyarázatok helyébe itt egy sajátos fej­lődéstörténeti elhelyezés lép, amelynek konceptuális bázisát a heideggeri szubjektumelmélet, a gadameri hatástörténeti elv és más, a posztmodern kánonban helyet kapott bölcseleti meg­gondolások alkotják. így áll elő az az irodalomtörténet-írá­sunkban valóban szokatlan jelenség, hogy Kulcsár Szabó az irodalmi művek értelmezésekor előszeretettel hivatkozik te­kintélyként bölcselőkre, elméletírókra, miközben mellőzi az irodalomtörténészek megállapításait. A művek megértése e ho­rizontban a filozófiatörténet jelentős gondolatainak való meg­feleltetést jelenti, szerencsétlenebb pillanatokban a „hozzá­igazítást”. A művek és életművek eloldása keletkezéstörténeti kontextusuktól valóban megkönnyíti az értelmező dolgát.119 De legalább a szavak szótári jelentését illene tiszteletben tartani, s József Attilának a 20. századi irodalom európai élvonalához tartozását nem azzal alátámasztani, hogy osztja annak „de­­humanista” nézőpontját. Tverdota György joggal kérdőjelezte meg e megállapítás igazságát a Petőfi Irodalmi Múzeumban folytatott vitán, hosszan sorolva a példákat József Attila huma­nista hitvallására.120 69

Next