Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Veres András: A József Attila-kutatás dilemmái

Veres András hét, mint hogy egészbeli, vagyis ezzel az állítással mindössze azt mondottuk, hogy a mű a részek egészbeli összefüggése. Mint­hogy azonban művet ejtvén, egészet mondottunk, egész pedig az, ami meghatározza a részeket, a rész maga meg nem valóság, hanem értelmi elvonás - nemhogy nem értjük meg a mű való­ságát ilyenformán, hanem egyenesen érthetetlenné tesszük. Úgy az elemek mivoltáról, mint a részek összefüggéséről va­ló efféle beszédek alapja abból az egyáltalában nem természe­tes előítéletből kerekedik, amely az egészet föltétlenül összeté­telnek gondolja el, mindenképpen hasonlóan ama lélektani föl­fogásokhoz, amelyek a lelket, azazhogy a tudatot végeredmény­ben érzetekből vagy benyomásokból származtatják.”133 Tehát József Attila nemhogy nem tart attól a következmény­től, hogy „a rész maga... nem valóság”, hanem - Kulcsár Szabó­val szemben — magától értetődőnek tekinti ezt, és csak az egész­nek, azaz a műnek tulajdonít „valóság”-értéket. Az ő szemében a rész nem több, mint „értelmi elvonás”. A lélek-hasonlattal ép­pen az egész minőségi többletét, a kvantálhatóságfölöttiségét kívánja érzékeltetni. Kulcsár Szabó a „felületes olvasatot” osto­rozza; tartok tőle, hogy ez inkább mondható el az ő értelmezé­séről, kiegészítve azzal, hogy egyúttal túlságosan „akarnok” is, hiszen a maga nézőpontját akarja mindenütt viszontlátni. Igaz, attól még, hogy József Attila egyértelműen az organikus mű koncepciója mellett áll, akár másfajta költői gyakorlatot (is) folytathatott volna. Szegedy-Maszák Mihály elmarasztalja Kulcsár Szabót is, Tverdota Györgyöt is azért, mert József Attila értekező műveinek megállapításait bizonyító erejűnek tekintik.134 Abban természetesen igaza van, hogy az írói szándék és a kivitelezés nem feltétlenül van összhangban egymással. Csak hát az is elő­fordul, hogy mégis sikerül megteremteni ezt. Lehet valaki első­rendű művész és teoretikus, sőt (horribile dictu) a maga írói pro­dukciójának is kiváló értője. József Attilát én a magyar irodalom­­történet egyik legtudatosabb alkotójának tartom. Nincs általános szabály e tekintetben sem. Magam sem gondolom a művészek önértelmezését bizonyító erejűnek, de lehetséges orientáló érté­két nem tagadnám. S bármely értelmezőnek - amennyiben nem 74

Next