Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Fried István: Választott rokonságok

Választott rokonságok lírájában. Ahhoz, hogy Márai nyilatkozatát hitelesebben legyünk képesek értelmezni, nem árt föllapozni még néhány, József Atti­lával kapcsolatos megnyilatkozását. Ugyanakkor a nem vagy ve­­véssé kifejtett megállapítások mellé, mögé a Márai-terminológiát is szükséges odagondolni.187 Az egyik helyen Márait József Atti­la „hangja” a fiatal Knut Hamsaméra emlékezteti. A századfordu­lós modernség sokat hivatkozott az egyébként népszerű nordikus irodalomtól különböző' íróra, akit Gorkijjal együtt szemléltek (később néhányan hozzájuk gondolták Panait Istratit, akivel Márai az 1930-as esztendők elején riportot készített)188 mint egy ismeretlen, feltáratlan világ szószólóit, akik a klasszi­kus modernség túlstilizált, felülesztétizált, szecessziós-deka­­dens, ornamentális világával szemben a természetit és termé­szetest képviselik, és ebben lelik meg a költőit, amely mögött rejtőzhet el, amelyet áthat a mitikus vagy a modernséggel érint­kező mitológiai. Mintegy az őstörténetekre, a logosz világát megelőző létállapotra emlékeztető regényiség/költőiség ugyan­akkor a démonikussal határos, a Nietzschénél olvasott diony­­sosival. Márainál a fiatal Hamsun emlegetése nem a klasszikus modernségbe zárja vissza József Attilát, hanem a följebb vázolt poeticitással rokonítja. A költő sírja című újságcikkben189 állítását arra alapozza, miszerint „a kortársak között az egyik legjelentő­sebb költőnk volt”. Jóllehet Márai nem volt híve az iránykölté­szetnek, költők származásuk szerinti besorolásának, József Atti­láról egyáltalában nem az elmarasztalás szándékával, kijelenti: „tragikus költő, proletár volt, tudatosan kiállt osztálya sorsá­ért...” Itt és a továbbiakban a szinte „beleélő” értelmezésnek le­hetünk tanúi, a - mint említettem - más elkötelezettségű Márai (akit csak kivételes helyzetekben lelhetünk József Attilával együtt az eszmebarikádnak azonos helyén) rejtett idézetekkel, rájátszásokkal, a József Attila-költészetből vett szóhasználattal jelzi, hogy nem pusztán elfogadja annak a költészetváltozatnak létezését, amelyet egy más indítékú-célzatú költő képvisel, ha­nem azonosulni is képes vele. Még inkább kitetszik ez az aláb­biakból: „S mégsem volt programköltészet, amit művelt: minden szándékolt sorát átvilágította a gyöngéd derengés, mely a mé-107

Next