Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Kulcsár Szabó Ernő: Csupasz tekintet, szép embertelenség

Csupasz tekintet, szép embertelenség tető részek bármelyike elmozdíthatatlannak vagy mással nem helyettesíthetőnek számít, József Attilánál mindinkább olyan kontingens szerkezeti összetartottság váltja föl, amely nem teszi ugyan tetszőlegessé a struktúrán belüli helyek betöltését, de olyanként határozza meg őket, mint amelyeknek a betöltése ­­akár a funkció megváltozatásával - másként is lehetséges. Míg a klasszikus-modern verseszményben a struktúra bármely pontjá­nak változtatása mindenképp a megelőlegezett tökéletesség auratikájának megtörésével jár együtt, és mindig az önmagába záruló „értelemegész” kiteljesedését veszélyezteti, az esztéticiz­­mus záróküszöbén túl (jelentős avantgárd hozzájárulással) meg­sokasodó allegorikus struktúrák fokozatosan, de visszafordítha­tatlanul száműzni kezdik a szövegekből az újkori irodalmiság egyik alapvető ismérvét, a műalkotás érinthetetlenségének ek­korra már dogmává historizálódott követelményét. József Attila költészetének messze ható líratörténeti - mert a késő modern énkonstrukciók antropológiai premisszáira is visszaható - újítása többek közt éppen abban van, hogy versei az esztétikai tapasz­talat sérelme nélkül több változatban is képesek úgy fölnyitni a klasszikus-modern műalkotás határait, hogy bár a mű keletkezé­sét nem korlátozzák többé a szubjektivitás hatáskörére, de a da­da és más radikális avantgárd irányzatokkal ellentétben sehol nem emelik jogaiba a képződés poétikájának tetszőlegességét. Amint azt a „Költőnk és Kora ” harmadik sorának elvetett változa­ta performatív kényszerrel egyetlen nyelvi történésben mutatja, mondja és cselekszi,5 a József Attila-versek hangsúlyosan olyan szabályok jegyében születnek, amelyek a poiészisz jellegű tevé­kenységet úgyszólván megosztják a szöveg mindenkori nyelvi alanya és a nyelv alkotóképessége között. Kizárva így mind az önmagára visszareflektált szubjektivitás, mind pedig a matériával azonosított (arra egyszerűsített) nyelv esetlegességének ön­kényét. Az, hogy a szerkezetképzés allegorikus technikája a szöveg­­egységeket szükségszerűen oldja el az eredettől, József Attilánál olyan fragmentum jellegű, izolációs eljárásokhoz vezet, ame­lyeknek eladdig nincs példája költészeti modernségünk történe­17

Next