Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Szegedy-Maszák Mihály: A szerző önazonossága József Attila életművében

A szerző önazonossága József Attila életművében (vagy nevezhetném késő modern költészetnek) a romantika poétikai meggyőződésének radikális felszámolását tűzi ki célul.”317 Ha eltekintünk az apró következetlenségtől, teljesen vi­lágos: az értelmezést az a nemes szándék vezérli, hogy bebizo­nyosodjék a magyar költő műveinek nemzetközi jelentősége: „József Attila 1929 és 1931 között radikális poétikai fordulatot hajtott végre, és ezzel a magyar költészet történetében egyedül, vagy legalábbis egyedül következetesen egy késő modern poé­tikai kifejezésmódot hozott létre, olyat, mely a magyar poézist az európai és az amerikai líra korszerű kifejezésmódjaival azonos keretbe emelte.”318 Ha így érvelünk, lényegében megismételjük olyan korábbi magyar irodalmárok föltevését, akik ugyancsak „a lépést-tartást a kor európai áramlataival” tekintették irányadó­nak.319 Fordulatot azért szükséges föltételezni, hogy párhuzamot lehessen vonni a magyar költő pályafutása és a költészetnek olyan vélt irányváltása között, mely nemzetközi méretű. Az ilyen korszakküszöb föltételezésével szemben némely irodalmárok bizalmatlanok. Fönntartás érezhető például Kappanyos András­nak abban az észrevételében, hogy József Attila saját nevének versbe foglalása „a magyar aktivizmus élet és művészet különb­ségét eltörölni kívánó törekvésére vezethető vissza [...]; ugyan­akkor azonban ott van benne a romantika művész-hérosz kul­tusza is”.320 E megállapítás fölveti a kérdést, miképpen jellemezhető a vi­szony József Attila költészete és a Ma című folyóirat képviselte irodalom között. Lehet ugyan azt állítanunk, hogy „az esztétizmus és az avantgarde között nincs mélyreható szemlélet­szerkezeti változás”,321 de célszerű pontosítanunk, mi is értendő avantgárdon. Nem képtelenség azzal érvelni, hogy Picasso egész élete során festett falra akasztható képeket, de Duchamp-ra már aligha érvényes ilyen föltevés. Schwitters Ősszonótájának vajmi kevés köze lehet az esztétizmushoz. József Attilának azok az 1924-26 táján írt szabad versei, melyeknek írásmódja Kassák szá­mozott verseire emlékeztet, ugyanúgy meglehetősen távol áll­nak A kozmosz éneke című szonettkoszorútól, mint Kassák szó­ban forgó versei Tóth Árpád költeményeitől. Ha volt látványos 179

Next