Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Szegedy-Maszák Mihály: A szerző önazonossága József Attila életművében

Szegedy-Maszák Mihály változás József Attila írásmódjában, az már korábban is érzékel­hető, csakhogy az ő esetében a korábbi később is vissza-vissza­­tér: ismeretes, az avantgárd némely sajátosságai még az Eszmé­letben is érzékelhetők, és Németh G. Béla joggal hivatkozott ar­ra, hogy még az 1936 októberében keletkezett Az a szép, régi asszony című költemény is olvasható Juhász Gyula vagy Tóth Árpád műveinek szellemében. Más példára is lehetne hivatkoz­ni. A Hosszú az Úristen visszautal Erdélyi József költészetére, holott körülbelül akkor készült, amikor a Medáliák, vagyis évek­kel azután, hogy a költő látszólag maga mögött hagyta e pálya­társának beszédmódját. Óhatatlanul is megfogalmazódik a föltevés, hogy József Atti­la tevékenységét nehéz korszakok szerint tárgyalni; „nincs éles, pontosan kitapintható érzékelhető, definiálható és körülírható cezúra”.322 Talán még azt sem tagadhatjuk, hogy az első világhá­ború után Európa-szerte hódító újklasszicizmus hatása sem hagyta teljesen érintetlenül. A megjelölés annyiban félrevezető, hogy nem a klasszicizmus vagy akár a görög-latin ókor, hanem általában a romantikánál korábbi időszak örökségének megidé­­zéséről van szó, vagyis annak a fölismerésnek a hatásáról, amely szerint a művészet lényegénél fogva emlékezik a korábbi alak­zataira. Való igaz, hogy József Attila nem sorolható azok közé, akiknek művészetében meghatározó erejűvé vált ez az irányzat — Babits vagy Radnóti költészetére lehet gondolni —, de nyomai mégis érezhetők egyes költeményekben, korai versekben épp­úgy, mint késeiekben, nemcsak az 1923-ban készült Petőfi tüze alkaioszi, de az 1937 márciusában keletkezett (Én, ki ember­ként. ..) szapphói szakaszaiban is. Nem József Attila tevékenysé­gének különösségéről, de sokkal inkább a jelentős alkotók tevé­kenységére általában jellemző tulajdonságról lehet szó. Érdemes idézni abból az egyéni tehetség és hagyomány viszonyát elem­ző tanulmányból, amely a 20. század egyik nagy hatású jel­lemzését adta a költőről: „gyakran úgy találjuk, hogy munká­jának nemcsak a legjobb, de a legegyénibb részei azok, ame­lyekben a halott költők, elődei a legélénkebben nyilvánítják ki a halhatatlanságukat. Nem a kamaszévekre jellemző, a hatások-180

Next