Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Szegedy-Maszák Mihály: A szerző önazonossága József Attila életművében

A szerző önazonossága József Attila életművében Sajnálatos és talán meglepő is, hogy az újhistorizmus ösztön­zése ez idáig kevéssé érzékelhető József Attila tevékenységének méltatásaiban, hiszen Szabolcsi Miklós négy kötete nagyon sok anyagot szolgáltat egy olyan megközelítéshez, amely a művelő­déstudomány (cultural studies) szellemében fogant. Való igaz, hogy számolni kell annak a kísértésével, hogy a magát „újnak” feltüntető historizmus valójában visszatérést is jelenthet a régeb­bi pozitivizmushoz, de e veszély nem indokolhatja, hogy a két háború közötti magyar politikai s szellemi életből mintegy ki­emeljük s tőle függetlenül értelmezzük József Attila szövegeit. Az 1919 s 1945 közötti magyar művelődésben sokféle, olykor egymásnak ellentmondó irány érzékelhető. Szabó Dezsőtől Baj­­csy-Zsilinszky Endréig számos olyan személyre lehet hivatkozni, akinek hátrahagyott írásaiban nehéz volna folytonosságot bizo­nyítanunk. A történeti összefüggésrendszert idézzük föl, ha József Attila támaszkodását Pauler Ákos filozófiájának bizonyos mozzanataira” vesszük figyelembe349 az Eszmélet olvasásakor, de ehhez érdemes hozzátenni: Pauler felfogása aligha békíthető össze marxistának nevezhető eszmékkel. Talán még azt is cél­szerű volna megvizsgálni, nem hatott-e a költő bölcseleti érdek­lődésére Bartók György szemlélete, hiszen járt azokra az órákra, amelyeket Böhm Károlynak ez az egykori tanítványa tartott a szegedi egyetemen. Bartók Lipcsében és Heidelbergben is ta­nult, majd nemcsak Kantról jelentetett meg könyvet, de Fichte egykori tanítványának, Köteles Sámuelnek munkásságáról is kö­zölt hosszabb tanulmányt az Athenaeum 1910—11-iki évfolyamá­ban - föltehetően azt a könyvet is tanította, melynek az „én sze­mélyes önazonosságára” vonatkozó fejtegetéséből e dolgozat elején idéztem350 -, s alighanem Heidegger legkorábbi magyar olvasói közé tartozott. Mindenesetre nagyon is indokolt hangsú­lyozni, hogy József Attila alkotásai sokféle szellemi ösztönzéssel hozhatók összefüggésbe, s már csak ezért is indokolt a figyel­meztetés, mely szerint életművének „szólamai nem okvetlenül konszonánsak egymással”.351 Nem lehet ugyan kizárni annak a lehetőségét, hogy a következetlenségek inkább látszólagosak, és mélyebb folytonosságot álcáznak - talán hasonló módon, mint 189

Next