Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Szegedy-Maszák Mihály: A szerző önazonossága József Attila életművében

A szerző önazonossága József Attila életművében kizárja a >>Költőnk és ko rá «-ét, valóban nem lehet József Attila ver­seit valamely egységes [...] én hangjaként” hallani,362 csakhogy ez más költőkre, éspedig nemcsak a 20. században éltekre is vo­natkoztatható. Vajon a Tündérálom a teremtett költői én vonat­kozásában nem áll-e közelebb Vörösmarty némely költeményé­hez, mint Az apostolhoz? Való igaz, hogy az Eszmélet erősen különbözik „a saját hang­hoz kötött lírai bensőség [Innerlichkeit] megnyilvánulásától”, de ez nem okvetlenül „költészettörténeti fordulópont”,363 hiszen eb­ben a vonatkozásban Hopkins vagy Mallarmé hangúlyozottan személytelen költeményei is szembeállíthatok a romantikus örökséggel. „Az egyén [...] semmi módon nem fix vagy önálló alany, hanem társadalmi folyamat, a termelésnek tárgya és ala­nya, társadalmi alany és társadalmi tárgy” - írta a költő egyik értekezésében,364 és már korábbi szövegei is kétségessé teszik a következetes ragaszkodást valamilyen értékrendhez. „Ha statisz­tikát készítenénk József Attila igekötőiről - érvel a költő szemé­lyiségének egyik elemzője —, bizonyára kitűnne az -el-« gyakori­sága. [...] Ezzel párhuzamos a »szét- igekötő használata [...], vi­lágosan utalva énjének szétesésére”.363 E föltevésnek nem mond ellent, hogy a Mondd, mit érlel... más beszélő megnyilatkozása, és más olvasót szólít meg, mint az Eszmélet. Talán nem túlzás azt állítani, hogy „bizony kérdésessé tehető (lenne) a kései Jó­zsef Attila-versek egyazon szerzőnek tulajdonlása”.366 Sőt, oly­kor egyazon költemény szövegében is érzékelhető a jelentés szétszórtsága. József Attila éppúgy világosan látta a jelentő érte­lemképző szerepét, mint Kosztolányi, hiszen az Ady-vízióban nyomatékkai hangsúlyozta, hogy „a rím olyan dolgokat fon ösz­­sze, amelyeknek különben semmi közük egymáshoz”.367 Ezzel is magyarázható, hogy az Eszméletben „teljesen ellentétes kijelen­tések egymás mellé kerülnek. Nem vitáznak egymással, nem folytatnak dialógust, csupán egymás mellett vannak.”368 195

Next