Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Jegyzetek

Jegyzetek költészetbölcseletében a romantikus poétikából ismert organikus műegész­­eszményről van szó. 130 Csupasz tekintet, szép embertelenség - József Attila és a humán vissza­vonulás költészete, Kortárs, 2005/4. szám, 25-34. 131 József Attila Összes Müvei III. Cikkek, tanulmányok, vázlatok, sajtó alá rendezte Szabolcsi Miklós, Akadémiai, Bp., 1958, 92. 132 Kulcsár Szabó Ernő, I. m., 29. 133 Költői egész adatos elemzése, in Uő., Tanulmányok és cikkek 1923-1930. Szövegek (Horváth Iván és tanítványai gondozásában), Osiris, Bp., 1995, 272. Kiemelések tőlem - V. A. 134 Szegedy-Maszák, I. m., 7. 135 Kulcsár Szabó ütemé/el-értelmezésével itt nem kívánok foglalkozni. Fenntartásaim közel állnak Tverdota Györgyéhez; vö. Tverdota György, Ti­zenkét vers - József Attila Eszmélet-ciklusának elemzése, Gondolat, Bp., 2004, 86-87.; 262-263. 136 Kulcsár Szabó, I. m., 28. 137 E problémával foglalkozik Az újraköltés poétikája - A József Attila-élet­­mü egyik sajátos vonásáról című tanulmányom is: Kritika, 2005/4. szám, 26-28. 138 József Attilának a mindenekelőtt budapesti egyetemi tanárától, Pauler Ákostól átvett pánlogikus beállítottságára Forgács László utalása nyomán Tverdota György hívta fel a figyelmet: Ihlet tana, Irodalomtörténeti Közle­mények, 1982/5-6. szám, 539-561. Később Tverdota elsősorban Bergson hatását kezdte hangsúlyozni, s vele szemben Farkas János László szüksé­gesnek látta pontosítani: többet jelenthetett a költő számára Pauler bizo­nyítható és Hegel (s talán mások) valószínűsíthető hatása, mint Bergsoné; vö. Logika, de, Világosság, 1999/12. szám, 65-87. és Testet öltött érv - A Lo­­gosz keresése József Attila költészetében, in Testet öltött érv - Az értekezőJó­zsef Attila, Balassi, Bp., 30-63- Ugyancsak Farkas János László mutatott rá, hogy József Attila közeledése a freudizmushoz nem jelenti korábbi anti­­pszichologizmusának feladását, mert a szigorúan tudományos módszertani alapon álló pszichoanalista elmélet maga is elutasította a mindent önkénye­sen lelki okokra visszavezető pszichologizmust. 139 Szegedy-Maszák Mihály, 1. m., 7. 140 „A József Attila [hidd el...] nyitányán a szöveg az aposziopézis (igen rit­ka!) retorikai alakzatával teszi lehetetlenné az olvasás antropológiai stabili­211

Next