Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)
Jegyzetek
Jegyzetek költészetbölcseletében a romantikus poétikából ismert organikus műegészeszményről van szó. 130 Csupasz tekintet, szép embertelenség - József Attila és a humán visszavonulás költészete, Kortárs, 2005/4. szám, 25-34. 131 József Attila Összes Müvei III. Cikkek, tanulmányok, vázlatok, sajtó alá rendezte Szabolcsi Miklós, Akadémiai, Bp., 1958, 92. 132 Kulcsár Szabó Ernő, I. m., 29. 133 Költői egész adatos elemzése, in Uő., Tanulmányok és cikkek 1923-1930. Szövegek (Horváth Iván és tanítványai gondozásában), Osiris, Bp., 1995, 272. Kiemelések tőlem - V. A. 134 Szegedy-Maszák, I. m., 7. 135 Kulcsár Szabó ütemé/el-értelmezésével itt nem kívánok foglalkozni. Fenntartásaim közel állnak Tverdota Györgyéhez; vö. Tverdota György, Tizenkét vers - József Attila Eszmélet-ciklusának elemzése, Gondolat, Bp., 2004, 86-87.; 262-263. 136 Kulcsár Szabó, I. m., 28. 137 E problémával foglalkozik Az újraköltés poétikája - A József Attila-életmü egyik sajátos vonásáról című tanulmányom is: Kritika, 2005/4. szám, 26-28. 138 József Attilának a mindenekelőtt budapesti egyetemi tanárától, Pauler Ákostól átvett pánlogikus beállítottságára Forgács László utalása nyomán Tverdota György hívta fel a figyelmet: Ihlet tana, Irodalomtörténeti Közlemények, 1982/5-6. szám, 539-561. Később Tverdota elsősorban Bergson hatását kezdte hangsúlyozni, s vele szemben Farkas János László szükségesnek látta pontosítani: többet jelenthetett a költő számára Pauler bizonyítható és Hegel (s talán mások) valószínűsíthető hatása, mint Bergsoné; vö. Logika, de, Világosság, 1999/12. szám, 65-87. és Testet öltött érv - A Logosz keresése József Attila költészetében, in Testet öltött érv - Az értekezőJózsef Attila, Balassi, Bp., 30-63- Ugyancsak Farkas János László mutatott rá, hogy József Attila közeledése a freudizmushoz nem jelenti korábbi antipszichologizmusának feladását, mert a szigorúan tudományos módszertani alapon álló pszichoanalista elmélet maga is elutasította a mindent önkényesen lelki okokra visszavezető pszichologizmust. 139 Szegedy-Maszák Mihály, 1. m., 7. 140 „A József Attila [hidd el...] nyitányán a szöveg az aposziopézis (igen ritka!) retorikai alakzatával teszi lehetetlenné az olvasás antropológiai stabili211