Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Tverdota György: "mindig fölfeslik valahol"

mindig fölfeslik valahol” dulással a kutatásnak akkor is számolnia kell, ha esetleg hallgat­na inkább róla. Azon éppenséggel lehet vitatkozni, hogy Illyés és Erdélyi, Szabó Lőrinc és József Attila esetében „a hagyomá­nyozott alakzatokhoz való -visszafordulásuk-e az a mozzanat, amellyel lírájuk karakterbeli lényege megragadható”. Lehet ér­velni más sajátosságok nagyobb fontossága mellett, de a fölött a tény fölött nem lehet szemet hunyni, hogy Szabó Lőrinc a Fény, fény, fény expresszionizmusa és A sátán műremekei szabad versei után a Te meg a világ kötetben visszatér a jambusvershez, szonettet ír, elfogadja az archaikus távol-keleti mitológia hatását. Nem lehet elhallgatni, hogy Erdélyi József költői világát a folk­lór alapjaira építi. De azt sem lehet meg nem történtté tenni, hogy Illyés a szürrealizmustól történő bonyolult, Füst Milán ha­tását és Berzsenyi antikizálását mutató átmenete után a harmin­cas évek elejére Petőfihez talál vissza. József Attila hagyomány­követő fordulatát talán itt nem is szükséges részleteznem. Abban persze Kulcsár Szabóval együtt egyetértünk Komlós Aladárral, hogy ő sem (és más kritikusok sem, sőt maguk a ne­vezett alkotók sem) „konzervatív tartalmú visszafordulásnak te­kintik Erdélyi, József Attila, Illyés és Szabó Lőrinc húszas évek­beli költészetét”.67 Szabó Lőrinc vagy József Attila, de Illyés is, abban a tudatban fordultak vissza „a hagyományos alakzatok­hoz”, hogy a prozódiai, műfaji, nyelvi szabályok, a tradíció java­solta minták elfogadása nem akadálya annak, hogy a maguk módján a korszerűség élvonalába tartozzanak. A hagyományok­hoz való visszafordulás tényét tehát nem sugalmazni kell, ha­nem kerek perec ki kell mondani, hogy az a modernség, amely a harmincas-negyvenes évek nagy irodalmi föllendülését elő­idézte, (csekély számú, de érdekesen és színvonalasan kísérlete­ző író kivételével) hagyományőrző modernségnek tekinthető. És ebbe a modernségbe éppúgy beletartozik a húszas és harmincas évek Kosztolányija és Babitsa, mint Radnóti és Weöres Sándor. Az újklasszicizmus terminust magam sem tartom megfelelő­nek. Más azonban az, hogy egy tudományos fogalmat kritikának vetünk alá, és más, hogy eldobjuk mint használhatatlant. Nem 45

Next