Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Veres András: A József Attila-kutatás dilemmái

Veres András atal erejének megfeszítésével senki sem rohant a pusztulás felé, mint ő.”95 Az effajta kultusznak persze nagy hagyománya van nálunk is, másutt is. A József Attila körül kialakult kultusz különösségét az adja, hogy a végletesen megosztott magyar politikai és szellemi élet körülményei között (melyet még inkább eltorzítottak a há­ború, majd a pártállam hatalmi struktúrájának következményei) kétségbevonhatatlan tekintélyként lehetett hivatkozni rá. Mert József Attila élete is, költészete is kísérletezések sorozata, egymás­tól sokszor radikálisan különböző értékek vonzásában. A meg­tapasztalás és próbatétel szomja hajtotta hol anarchista irányba, hol a paraszti-népi orientációjú Bartha Miklós Társasaságba, előbb az illegalitásban tevékenykedő kommunista pártba, utóbb a Szocializmus című folyóirat szociáldemokrata körébe, végül az általa alapított Szép Szó urbánus táborába, ahol „felekezeten kí­vüli” baloldali platformra helyezkedve Marx és Freud össze­egyeztetésére törekedett. A sokféle politikai és szellemi mozga­lomba belekóstolt József Attila életműve esetében különösen nagy volt a csábítás, illetve késztetés arra, hogy politikai-ideoló­giai manipulációk eszközévé tegyék. Amíg élt, korántsem aratott sikert váratlan fordulataival, sőt. Még a hozzá közel állókat is zavarba hozta. így lett modellje Nagy Lajos Budapest Nagykávéház című szatirikus regénye (1936) Gerlei nevű szereplőjének, aki egyszer kommunista, másszor narodnyik, majd keresztény-humanista, végül liberális lapok alapításában segédkezik (de utalás történik arra is, hogy hajlandó akár a szélsőjobboldallal is szövetkezni), és versét min­den alkalommal a kívánt célnak megfelelve alakítja át. Féja Gé­za pedig, aki cikkek sorában állt ki József Attila mellett (amikor mindketten a nemzeti radikális-fajvédő szellemű Előőrsbe írtak), s I93O augusztusában mint „igazán nem osztálypoétát” védte meg Babitsosai szemben, néhány hónappal később méltán há­borodott fel, amikor kézhez kapta a vélekedésére rácáfoló Döntsd a tőkét, ne siránkozz kötetet, s nevezte a verseit osztály­harcossá átíró József Attilát „szélkakas-költőnek”.96 (Később viszont - a mozgalmi frazeológiától megszabaduló Medvetánc 62

Next