Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Veres András: A József Attila-kutatás dilemmái

Veres András zenfekvőnek látszik levonni a következtetést, hogy az énválság vagy az énvesztés József Attila itt tárgyalt [versében] lényegében egy szerelmi válság, pontosabban egy »tárgyvesztés- következ­ménye, leplezése vagy »áttétele«, s ez az olvasat helytálló is.” „Mint ismeretes, József Attila egykori orvosa [dr. Bak Róbert] éppen a Magány utolsó szakaszára hivatkozva tárgyalja tárgy­­vesztés és szerelem összefüggését Freudnál, és [...] József Attila valóban megdöbbentő pontossággal kerül közel ahhoz, hogy megismételje vagy illusztrálja ezt a struktúrát: az én szétesése például Freud szerint többek közt ahhoz vezet, hogy az én az »énideál« helyett teljesen szerelmének inkorporált tárgya alá veti magát [...], sőt az egyik »fele« éppen emiatt, a tárgy inkor­­porálása miatt bünteti a másik »feiet«, hiszen az elvakított (mert épp önmagát nem látó) szerelem Freud megfogalmazásában bűntudat nélküli, beszámíthatatlan bűnözővé teszi az embert.”148 Az énelvesztés megjelenítésének egyik jellegzetessége József Attila esetében éppen az, hogy a háttérben csaknem mindig föl­­sejlik - bár megnevezetlenül marad - valamifajta közösség kon­túrja. Az én mindenekelőtt attól szenved, attól érzi elveszettnek magát, hogy meg van fosztva az igazi társaktól: Gondoljátok meg: Ezen a világon nincs senkim, semmim. S mit úgy hívtam: én, az sincsen. Utolsó morzsáit rágom, amíg elkészül ez a költemény... (Ki-be ugrál..., 1936. november-december)149 Mint ahogy A bűn (1935. augusztus) első változatának utolsó so­rát („Majd föloldozom én magam. / A bűn kétségtelen.”) akként változtatja meg, hogy beleírja a kapcsolatnak legalább a lehető­ségét („majd én föloldozom magam; / ki él, segít nekem.”). Ez­zel távolról sem azt akarom sugallni, hogy csupán e kétfelé szét­nyílt énpozíció jellemezné kései költészetét. De keretül szolgál­hat a különféle megoldások elkülönítésére és csoportosítására. 82

Next